onsdag 16 maj 2007

Läsa fax i mobiltelefonen

Jag har hittat två tjänster, gratis givetvis, som gör det möjligt att få faxen till Din mobiltelefon (eller datorn om det känns bättre).

Tyvärr så måste den som faxar till dig skicka faxet till ett amerikanskt telefonnummer (börjar med +1).

Det fungerar på så sätt att faxet konverteras till en pdf- eller tiff-fil och denna skickas som bilaga med mailet.

Det som avgör vilken tjänst som passar bäst är telefonens möjlighet att öppna bifogad fil, min Nokia N93 stödjer båda formaten. Sitter du däremot vid en dator så spelar ju detta mindre roll.

Jag tecknade mig för båda tjänsterna för jämförelsens skull.



Den tjänst som skickar pdf-fil kan tecknas här (faxdigits.com).




Den andra tjänsten som skickar Tiff-fil kan du teckna här (k7.net).








En viktig sak när man tar emot dokument till mobilen är att hålla överföringskostnaden så låg som möjligt (jag väntar på flatrate).

Därför skickade jag samma dokument till båda numren för att jämföra

pdf-fil från faxdigits blev 24kB medan tiff-filen blev på 65kB.

Jag tycker dock att pdf-filen blev minst lika bra så min rekommendation är att använda tjänsten från faxdigits.com, förutsatt att det passar i din telefon.

Denna tjänst har dessutom den fördelen att den inte försvinner efter 30 dagar outnyttjat vilket k7 hotar med.

Happy faxing!

2 kommentarer: