söndag 22 juli 2007

Navigera med Nokia N95 och smart2go (Symbian S60 3rd)

Som tidigare utlovat så skall jag nu skriva lite om Nokias eget navigationsprogram Smart2go.

Programmet är förinstallerat i bl a Nokia N95 men kan tas hem även till andra Nokiatelefoner (6110, 6120, N70, N72, N73 och N93i) med Symbian S60 3rd här. Jag har använt programmet i min tidigare N93 (tror jag tog hem pgm för N73) och det fungerade.

Efter att ha fått in programmet i telefonen så startas det normalt sett via ikonen Kartor men det finns ytterligare två nya ikoner som har med programmet att göra, Landmärken och GPS-data.

För att överföra kartor till programmet används billigast Maploader hemma så slipper du den överföringskostnaden via GPRS/3G.

Under Landmärken sparas alla de POI (Point of Interest) som du själv vill spara på.

Under GPS-data kan du se koordinaterna för din position, spara dessa samt köra trippmätare för din utflykt.

Själv använder jag ett annat program från Nokia för att spara mina utflykter, Sports Tracker.

Programmet Sports Tracker kan hämtas här.

Nu åter till Kartor:

Programmet är startat och min GPS-position visas enligt bilden nedan.




Jag väljer Planera rutt i menyn
och väljer Hemma som mitt mål. Hemma har jag lagt in som ett Landmärke tidigare.

Nu beräknas min färdväg. Efter detta väljer jag Starta spårning.

Min position visas nu på karta samt är det spårat, i blått, hur jag skall köra för att nå målet.
Detta är användbart om man har passagerare i bilen som kan ta hand om vägvisningen.
Om man däremot är ensam rekommenderar jag amaZe alternativt att du köper röststyrning till smart2go. Detta kostar ca 600:- för 3 år om jag inte missminner mig.

Nästa gång berättar jag om hur du använder Sports Tracker!
Längre fram berättar jag hur du ringer gratis via Truphone och WLAN.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar