lördag 1 september 2007

Dags för mobilt internet?

Nu börjar det finnas utrustning för att ersätta den trådbundna uppkopplingen med trådlös dito.




Läste precis nyhetsmailet från Mobil där de i en artikel beskriver en w-lan-router som man kan koppla in till en vanlig mobiltelefon eller ett USB-modem och dela på dess uppkoppling. Denna funktion är bl a testad med två olika Nokia-telefoner.

EDIT: Här kan man, enligt Prisjakt, hitta denna router:





Har man en USB-hub så kan man ansluta både modem/mobiltelefon och skrivare.




PERFEKT!


Wlan-routern heter Draytek Vigor2910 och kostar ca 2000:-. Till detta kommer kostnaden för ett USB-modem, 1200-1500:- om man inte har en mobiltelefon till övers.


Idag ger jag 229:- för 2Mbit/s hos Glocalnet.




Med detta modem så blir det, i dagsläget, 0,384Mbit/s där jag bor men detta kommer ju att öka till 3,6 Mbit/s när Turbo-3G blir tillgängligt.



Kostnaden för 3G-uppkoppling är 99:-/mån hos Tele2 och Tre.



De andra operatörerna tar 199:- med undantag av Nordisk mobiltelefoni (NMT) som kostar 249:-/mån.



Hos Tre finns en gräns på 1GB överförd datamängd/mån.

Över denna gräns kostar det 1,49:-/MB (dock max 399:-/mån).



Turbo 3G kostar 199:-/mån hos Tre och Telenor och här finns ingen gräns på överförd data.



I mitt fall lutar det åt att välja operatören Tre, som jag skrivit om tidigare.

Jag börjar då med vanlig 3G och använder mobilen som modem - utan wlan-router.



Om testen fungerar till belåtenhet så kan jag tänka mig att abonnera på turbo 3G samt att köpa en wlan-router till detta.



Fördelen med detta är att jag får en skrivarserver automatiskt och det finns även inbyggd 4-portars 10/100Mbit-switch.



LAN-portarna behöver jag för att kunna ansluta mina FON-routrar. Jag har dessutom blivit beta-testare för FON så nu är jag ännu mera beroende av att detta fungerar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar