tisdag 23 oktober 2007

Använda N95 som modem via USB-kabel

Efter inköp av Tele2:s mobila bredband och tillhörande USB-modem så måste jag ju även prova att surfa via datorn (Windows XP) med N95 som modem.
Provade först via kabel; anslöt kabel mellan telefonen och datorns USB-uttag.

Telefonen ställdes i läge PC Suite och Nokia PC Suite startades.

Eftersom det var första gången som jag anslöt telefonen till PC Suite så kördes först "Koppla upp dig".



Efter att ha valt Nästa så fick jag välja Anslutningssätt, Kabelanslutning.


Funktioner till PC Suite installeras


PC Suite försöker nu ansluta mot internet men misslyckas och jag uppmanas att Ändra inställningar. Det står nu tämligen klart att det är Nätverksoperatör som skall ändras, jag ändrar till Tele2Comviq, Sweden.



Nu fungerar det att surfa!


Jag lyckades även få det att fungera över bluetooth, efter en del strul men det berättar jag om i ett annat inlägg.

2 kommentarer:

  1. Tack för att du delade med dig av detta, jag har försökt samma sak (surfa på laptop med N95 som modem) men INTE lyckats med Nokias program... eftersom det funkade för dig ska jag se om det finns nyare version eller nåt,, har suttit med manuella fjärranslutningar och icke kunnande tele2 folk i telefon,,,, jaja, wish me luck

    SvaraRadera
  2. Lycka till - ge inte upp för det skall gå!
    Bluetooth har jag däremot svårare att få till.

    SvaraRadera