lördag 27 oktober 2007

Erfarenheter av Tele2's mobila bredband

Som jag berättat tidigare så har jag skaffat mobilt bredband, för 99:-/mån, från Tele2. Detta ger mig obegränsad dataöverföring och i paketet ingick även ett USB-modem Huawei E220.
Jag har dock mest använt min Nokia N95 för att koppla upp mig.

Uppkoppling
Jag har försökt att använda bluetooth mellan telefonen och datorn och detta funkar men bara en gång (jag använder PC Suite). Nästa gång jag försöker koppla upp mig via bluetooth så får jag meddelande om att modemet används av ett annat program eller har inte konfigurerats ordentligt.
Jag har provat att avinstallera PC Suite och då fungerar det första gången jag kopplar upp mig mot internet men sedan är det stopp igen. Jag har avinstallerat drivrutinerna för bluetooth-modemet och låtit PC Suite installera dem igen - samma sak: det fungerar en gång.
Nu har jag gett upp hoppet att köra via bluetooth och använder istället USB-kabeln som följer med telefonen och det fungerar perfekt.
Hastighet

Jag har testat hastigheten med TPTest och funnit att hastigheten ibland är högre än de utlovade 0,384 Mbit/s.









Slutsats: Det fungerar bra och utan en massa nedkopplingar som man har läst att både Tele2 och Telia haft bekymmer med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar