söndag 21 oktober 2007

Jaha, då har man mobilt internet!

Kunde inte motstå frestelsen längre, nu har jag skaffat mobilt internet.

Jag ville ha ett olåst USB-modem och eftersom endast Tele2 har detta så fick de leverera. Att modemet dessutom är gratis just nu gör ju inte affären sämre.
Jag valde "Fri surf" vilket kostar mig 99:-/mån i ett år och dessutom 295:- i startavgift.

Jag satte SIM-kortet i USB-modemet och anslöt USB-kabeln till PC:n tämligen omgående efter att jag fått modemet i min hand men fick ingen signal. Jag ringde Tele2:s kundtjänst och de meddelade att det kunde ta upp till 24h innan det var aktiverat men att det troligtvis gick fortare.
Några timmar senare så provade jag igen, och se - nu fick jag signal!
För att ansluta så skall man bara klicka på Connect och det var precis vad jag gjorde men...........

Min vanliga fråga: Tror du att det fungerade?
............... då fick jag detta meddelande:


Det står:

"Det gick inte att upprätta en anslutning till tjänsten så den port som användes för den här anslutningen stängdes. Om du behöver ytterligare hjälp kan du klicka på Mer information om eller sök i Hjälp- och supportcenter efter det här felnumret."

Konstaterade att modemet blinkade var 3:e sekund och detta betyder att modemet har kontakt med nätet.

Eftersom det inte fanns någon mera information att klicka på (trots löfte om detta) och ej heller något felnummer presenterades så kopplade jag upp mig på annat sätt och sökte via Google.

I en pdf-fil från 3 så var förslaget att initiera modemet på ett annat sätt. Detta skulle ske genom att skriva in en initieringssträng via kontrollpanelen, telefoni och modem.

Jag skrev in följande initieringssträng: AT+CGDCONT=1,"IP","internet.tele2.se"
Då blev svaret detta:

Provade även att stänga av brandväggen men ej heller detta hjälpte.
Nu var det dags att ringa Tele2:s kundtjänst igen (efter att ha tagit bort initieringssträngen).
Och tänk, de hade svaret direkt. "Prova att skapa en ny anslutningspunkt och skriv: mobileinternet.tele2.se som APN".

Det fungerade direkt!
Konstigt att det inte fungerade med de inställningar på APN som levererades default med modemet.
Sökte med Google efter "mobileinternet.tele2.se" men fick inget napp. På Tele2:s kundtjänst sades att detta skulle stå på deras sida under mobilt internet och 3g men ej heller detta har jag hittat.

Följande APN:er hittade jag vid sökning:
* Telia - online.telia.se
* Telenor - internet.telenor.se
* Telenor - public.telenor.se
* Telenor - services.telenor.se
* Tele2/Comviq - internet.tele2.se
* 3 - data.tre.se eller bredband.tre.se
* Tre "3" - data.tre.se
* Tre "3" - bredband.tre.se
* Tre "3" - business.tre.se
* Halebop - halebop.telia.se
* Djuice - internet.djuice.se
* Parlino - internet.parlino.se
* Universal Telecom - internet.uvtc.com

men, som sagt, inget om "mobileinternet.tele2.se".
Nu fungerar allt förutom ett felmeddelande när jag ej har modemet anslutet men detta löser jag säkert.

2 kommentarer:

  1. har samma problem. var ändrar jag apn? har försökt ringa tele2 men får vänta 30 min på mobilt bredbandssupport,,pallar inte. Mitt första sim-kort slutatde dessutom funka efter en vecka, och när jag ska uppdatera modemet till 7,2 Mbit funkar det inte. Och nu funkar det inte överhuvudtaget inte.

    SvaraRadera
  2. Jag gör ett nytt inlägg och beskriver hur jag gjorde!

    SvaraRadera