torsdag 18 oktober 2007

Nya, eller återkommande, problem med N95

Brukar ju berätta om de bekymmer jag har med Nokia N95 så det är väl bäst att följa traditionen!



Nu har telefonen fungerat utan bekymmer i flera veckor men idag kom det ett SMS från Shozu att programmet ej lyckats logga in.

Jaha, tänkte jag - det är väl lika bra att avinstallera Shozu då eftersom jag inte använder det så mycket.

Jag avinstallerade det genom att stå på Shozu-ikonen och sedan trycka på val och ta bort.



Shozu avinstallerades och allt var frid och fröjd ända tills jag skulle öppna MobiReader - det gick ej att öppna!



Eftersom jag har upplevt samma sak tidigare så har jag, vis av skadan, skapat ett bibliotek på minneskortet där jag samlat de flesta program jag använder så var det bara att ominstallera programmet. Precis som tidigare gånger när det strulat så frågades det om jag ville ersätta MobiReader med MobiReader så programmet fanns alltså i telefonen men gick ej att starta från ikonen.

Nåväl, programmet ominstallerades och allt var frid och fröjd med MobiReader.



Men, det var flera program som ej fungerade längre nu:


  1. Localizer

  2. IMic

  3. UM Lite

  4. Smart GPX

  5. Fring

  6. Google Maps

  7. scanR

  8. S60SpotOn

  9. Sports Tracker

  10. Screenshot

  11. LogExport

  12. Wellness Diary

  13. IfInfo

  14. TrendCam

  15. M!Weather

  16. HandyWi!

  17. PocketCaster

  18. Device Status

  19. SIC!FTP

  20. YBrowser

  21. cCalc

Ja, alla dessa program fanns kvar som ikoner men inget av dem startar!


Vid tidigare strul så har det antingen varit antingen javaprogram eller SIS-program som uppträtt på detta sätt men denna gång är det blandat.


Antar att det bara är att ominstallera så fungerar de igen men grundfrågan är:


VAD ÄR FEL?

  • Beror allt detta på att jag avinstallerade ett program (Shozu)?

  • Är det kanske bättre/säkrare att avinstallera från programhanteraren?

    Problemen började när jag uppdaterade telefonen från ver. 10 till ver. 12 så frågan är väl om det inte är buggar i den uppdateringen.

Tidigare länkar om problem med Nokia N95


Har någon haft liknande erfarenheter så kommentera gärna mitt inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar