tisdag 2 oktober 2007

Problemet med ej fungerande WLAN löst (N95)!

Som jag berättade i tidigare inlägg så har jag haft bekymmer med mitt trådlösa Internet på telefonen (N95). Igår beslutade jag mig för att försöka komma till klarhet om det är fel på telefonen eller på något av de installerade programmen.

FON Connection Manager är misstänkt eftersom strulet började med att detta program plötsligt ej fungerade.

Så här gjorde jag:
- Kört backup på telefonminnet till minneskort.
- Ändrat ”Lagra meddelande” från minneskort till telefon.
- Anslutit USB-kabel mellan dator och telefon.
- Startat Nokia Software Updater (ny version hämtad, v.1.4.0se).
- Valt läge ”PC Suite” på telefonen.
- Läst in samma programtelefonvara som tidigare (12.0.013) i telefonen (ca 10 min).
- Telefon omstartas.
- Valt land, datum, tid.
- ”Installerar”, ca 20 minuter.
- Återställt backup från minneskort till telefon.
- ”Installerar”, ca 10 minuter.

Provade nu webb-läsaren igen, felet fanns kvar. När jag försöker ansluta så fås direkt ”Anslutning ej tillgänglig” utan att telefonen först frågar om önskad anslutningspunkt trots att ”Fråga alltid” är inställt. Enda sättet att nå nätet är, som tidigare, att manuellt välja det 3g-nät som önskas.
Kör jag WLAN-guiden så hittar jag 5 trådlösa nät.

Ominstallerade telefonen igen, nu utan att ha minneskort monterat.
Tror ni att det fungerade?
JAA, se och häpna, NU FUNGERADE DET!!!

Förstod nu att det var något på kortet som spökade så jag formaterade kortet och körde en telefonbackup från telefon till kortet.

Monterade därefter kortet i datorn och läste över den tidigare skapade backupen till kortet.
Backupen kördes nu tillbaka till telefonen men felet fanns, trots detta, kvar – ”Anslutning ej tillgänglig”.

För att rädda mina kontakter så körde jag över dessa till min 6630 via Överföring (Datamover).

Ominstallerade nu telefonen för 3:e gången,även denna gång utan minneskort. Formaterade minneskortet i datorn och körde över en äldre backupversion till minneskortet varefter denna förs över till telefonminnet.
Toppen, nu fanns mina kontakter (lite föråldrade), mina bokmärken, kalender och ljudklipp i telefonen. Även en del program fanns.

Kan det vara det uppdaterade Maps som spökar?

Jag installerar detta i telefonen genom att ta hem filen till datorn och överföra den via bluetooth till telefonen.
Därefter startades kartor för att skapa de bibliotek som behövs för att kunna lagra önskade kartor.
För säkerhets skull körde jag även en backup på telefonminnet nu när allt fungerade och sparade denna på datorn.
Nu fanns 1920MB kvar utav kortets 1947MB.

Om ni har följt min blogg så har jag tidigare skrivit om att kartorna ej fungerar när de förs över med kabel trots att de ligger på kortet. Även om du raderar kartorna innan de på nytt förs över via SD-adapter så belastar de kortet i och med att de lagras dubbelt.

Jag förde nu över de önskade kartorna (Sverige, Danmark, Norge, Finland) via SD-adapter till kortet, ca 15 min för 228,2MB.

Det fanns nu 1696MB kvar på kortet och kartorna fungerade (utan att dubbellagras).

Tog nu hem javaprogrammet för Gmail via gmail.com/app samt synkade min telefonkalender med Google kalender.
Vidare så hämtade jag Opera 3 och Opera 4 beta.

Efter detta installerades FON Connection Manager – det skulle jag inte ha gjort för nu var felet tillbaka!

Nu var det bara att börja om från början och att undvika FON Connection Manager.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar