onsdag 14 november 2007

Strömförsörja bärbar dator i bilen

Ibland behöver man använda sin bärbara dator i bilen.

Tyvärr så är ju inte batteritiden mer än några timmar och många gånger är inte det tillräckligt utan man måste på något sätt strömförsörja datorn från bilbatteriet.

Jag har, med god erfarenhet, använt en adapter från Clas Ohlson (32-5502).

Den enda nackdelen jag upplevt är att pluggen i cigg-uttaget blir väldigt varm när datorn körs samtidigt som batteriet laddas.

CO-adaptern kan ställas in för 15, 16, 18, 19, 20, 22 och 24VDC och klarar 3,5A mellan 15 och 20V samt 2,9A vid 22 och 24V.




Köpte en inverter på Tradera för 171:- för att testa att skapa 230V AC och sedan använda datorns ordinarie adapter för att strömförsörja.
Invertern är på 100W (15 min) men kan leverera 80W kontinuerligt och skapar en "modifierad sinusvåg". Startström max 200W.



Jag provade på en gammal dator först ifall något skulle gå snett.

Jag passade på när jag skulle ominstallera Windows 98 i en gammal Fujitsu Siemens Mobile 350. Denna ominstallation tog ca 1h i anspråk och allt gick bra både med dator och inverter. Invertern hade en yttemperatur på 40 grader när allt var klart.
Temperaturen mätte jag med en infraröd termometer.


Invertern är av fabrikat Samlex (modell no: SI-A2-VR100) och är Kina-tillverkad.




Alla bilder är tagna med Nokia N95 och överförda till datorn via bluetooth.

2 kommentarer:

  1. Hej Jerry.

    Ett bekymmer, min HP vill ha 18,5 volt och konvertern som jag har accepterar den inte. Tror du man kan k;ra den p[ 18 volt ist'llet_
    Uffe G

    SvaraRadera
  2. Det enklaste är ju att prova - jag tycker att det borde fungera.
    Tänk på polariteten bara så plus och minus blir rätt. Jag skulle mäta för säkerhets skull så jag vore 100% säker på polariteten.

    SvaraRadera