tisdag 22 januari 2008

Tele2, mobilt bredband - ändrade villkor!


Tele2 ändrade villkoren för mobilt bredband redan i november för nya kunder.

Nu har detta drabbat även befintliga kunder, dvs mig, fr o m 23 februari.

Surfar du mera än 5GB/mån så stryps hastigheten för resten av månaden till 30kB/sek, alltså ca hälften av normal modemhastighet. Normala hastigheten är ju annars 384kB/s.


Funderade först på att säga upp abonnemanget men efter att ha konsulterat Tele2:s kundtjänst och kommit underfund med att de då ville ha tillbaka USB-modemet så ändrade jag mig.

Jag blev även erbjuden tre gratismånader och jag nappade på detta.
På Tele2:s sida kan man se att de nu erbjuder två olika datapaket som tillägg till det befintliga abonnemanget:
  • 1000MB/månad för 39:-. Tydligen så måste man själv hålla koll på hur mycket man förbrukar och om denna gräns överskrids så kostar det 15:-/MB - det låter det inget vidare. Kan ju bli väldigt dyrt om man ej har 100%-ig koll.

  • Fri surf för 99:-/mån - detta frågade jag efter i november men då gick det inte att få. Nu finns det och jag kommer troligtvis att övergå till detta om inget bättre dyker upp.

Jag kommer att behålla det befintliga dataabonnemanget tills bindningstiden, på ett år, gått ut (oktober) Sedan lägger jag 99:-:s datapaket till mitt befintliga Knock-Out abonnemang. Detta för att slippa ha två abonnemang och samtidigt är det ju smidigt att ha telefonen (N95:an) som modem.

Undrar hur de andra operatörerna med 1GB-gräns/mån gör när man nått gränsen? Skickar de ett SMS?
Vet att 3 har bättre villkor, det kostar bara 1,49:-/MB vid överskridande samt finns det ett pristak på 399:-/mån.

4 kommentarer:

  1. Tjena, ville bara nämna för dig att de har inte rätten att få tillbaka USB modemet alls.

    Anledningen är så här; Du har köpt modemet, detta är inget lån. Modemet är ditt eftersom du skrev på ett avtal.

    I detta avtal så står det skrivet att du kan säga upp avtalet om de ändrar på vissa villkor.

    De har ändrat på villkoren och du kan häva din bindningstid, men ett modem som är DIN har de ingen rätt att kräva.

    Modemet är inget man lånar så stå på dig!

    SvaraRadera
  2. Förresten, varför har du två abonnemang? Bara stoppa in kortet som kom med modemet i din telefon.

    Behöver du flytta nummer så ring bara och säg till.

    Jag hade Kompis abonnemang tidigare men gjorde ett flytt av Kompis till Mobilt Bredband och behöll då mitt telefonnummer.

    Nu har jag ju hävt mobilt bredband och gått tillbaka till Kompis, ska lägga till 1000mb extratjänst istället (denna kostade ju 169:- tidigare)

    SvaraRadera
  3. Konstigt att de är så envisa att få tillbaka modemet! Men jag har, i och för sig, inte betalat något för modemet eftersom det "följde med" när jag tecknade.

    Två abonnemang: När jag tecknade, den 21 oktober, så fanns inte "Fri surf, 99:-", som datapaket. Jag kunde alltså inte få detta pålagt på mitt tidigare abonnemang utan var tvingad att teckna ett nytt.
    Försökte att få flytta över "Fri surf" till mitt Knockout-abonnemang när jag pratade med Kundtjänst i början på veckan men, i så fall, var jag tvungen att skicka in modemet.

    Jag skall skicka ett e-mail till Tele2:s kundtjänst för att, återigen, fråga om jag har uppfattat allt rätt.
    Hoppas att den som läser deras e-mail är mera kunnig i frågan än vad de som svarar i Kundtjänst brukar vara, de får fråga runt hela tiden.
    Målet är att få ett abonnemang, KnockOut, med Fri surf, 99:-.

    SvaraRadera
  4. Spelar ingen roll om det "följde" med. Det är fortfarande något du har köpt, vare sig det är gratis eller inte.

    Jag hade en tvist med comhem en gång i tiden, jag skaffade ett 24mån abonnemang och fick därmed en digitalbox värd 3000kr (en sådan där pvr box). Sen tog de ju bort tv3 och kanal5 från digitala utbudet så jag ringde och sa att jag ville avsluta abonnemanget p.g.a. ändrade villkor som var sämre för mig (precis som tele2 här).

    Det var inga problem men de ville ha digitalboxen, den vägrade jag lämna igen. Frågade comhem support (per email) om digitalboxen var en "lånad" box så länge man hade bindningstid men fick svaret att boxen är "min" så snabbt jag hämtar ut den från posten.

    Dvs, jag hade accepterat ett avtal med vissa villkor och fick därmed en digitalbox. I avtalet står det klart och tydligt villkor för tjänsten och vad som kan annulera avtalet. Boxen är inte en del av avtalet, det är där det hela sitter.

    Jag löste det hela genom att skicka ett brev till ARN, då skrev de av den räkningen jag fick för 3000 på en gång.

    I alla fall, poängen är att hur vida du har betalat för modemet eller inte så är den din och det är inget lånemodem under bindningstiden (det ska annars stå tydligt att under bind. är det lånat och efter är det din).

    Tänk dig om du köpte en mobiltelefon för "1kr" med ett visst abonnemang (t.ex. telenor) och de hade brytit mot sina egna villkor, då har du ju rätt att avsluta bindningstiden - de ska väl inte få tillbaka telefonen för det?

    SvaraRadera