torsdag 24 januari 2008

Tele2,mobilt bredband, uppsägning?

IGEN!!

Som jag skrev i mitt förra inlägg så har Tele2 ändrat villkoren för sitt mobila bredband så att hastigheten sänks drastiskt vid mer trafik än 5GB/mån.

Jag var i kontakt med Tele2:s kundtjänst samma dag som brevet damp ner i brevlådan, i måndags, för att eventuellt säga upp mitt mobila bredband pga dessa ändrade villkor.

(Egentligen så var jag intresserad av att säga upp det eftersom det nu finns Fri Surf som tillägg till mitt vanliga mobila abonnemang med samma villkor och jag skulle då slippa ett separat telefonnummer för det mobila bredbandet).

Vid detta samtal så framkom det dock att de ville ha tillbaka det modem som jag erhållit vid tecknande av abonnemanget i oktober, 2007.
Tele2 hade då en kampanj där de skickade med modemet till alla nya abonnenter.
Eftersom jag ville ha modemet kvar och dessutom blev erbjuden tre fria månader så backade jag dock och lät abonnemanget löpa.

I mitt tidigare inlägg fick jag kommentarer från en av mina läsare (barhom) som hävdade att de ej hade rätt att kräva modemet åter.

Skrev, av denna anledning, ett mail till Tele2:s Kundtjänst för att fråga hur det förhåller sig:

Hej,

jag har ett abonnemang för mobilt bredband hos er, "Fri surf", tecknat i oktober 2007 då modem ingick utan kostnad.
Fick ett brev angående ändrade villkor och var i kontakt med er Kundtjänst per telefon för en ev uppsägning.
Fick besked att vid uppsägning pga era ändrade villkor så skall modemet E220 skickas in - stämmer verkligen detta?
Det är ju ni som ändrat villkoren.

För en stund sedan kom svaret:

Du behöver ej lämna tillbaka modemet vid eventuell uppsägan.
Finns det en avbetalning av modemet ska den slutfaktureras.
Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefonnummer 0200-22 20 40. Du kan alltid läsa om våra tjänster och produkter på www.tele2.se

Med vänlig hälsning

Tele2 Sverige AB
Kundservice

Martin Andersson

Konstigt att man kan ändra sig så?? Men det kanske har varit många synpunkter/klagomål?

Tror att det många gånger är bättre att maila istf att ringa Kundtjänst?!

Det verkar, i alla fall, som att svaren är mera genomtänkta när man mailar!!

1 kommentar:

  1. Många större företag har ingen mail längre, eller svarar inte. Jag föredrar klart att maila ist. för att ringa, då har man ju ett skriftligt tillägg till avtalet.

    "Uppsägan" var ett nyuppfunnet ord förresten...

    SvaraRadera