fredag 1 februari 2008

Location Tagger Beta från Nokia

Nokia har nu släppt ett program i Beta så att du kan spara koordinaterna för var ditt foto är taget (i mitt fall med N95).

Det hela fungerar så att du laddar hem programmet från Nokia här

När programmet är nedladdat och installerat i telefonen så startar vi det. Vi ser nu vår aktuella position och väljer Hide. Programmet jobbar nu i bakgrunden, och äter säkert batterier så det bör nog inte köras när inget fotograferande är aktuellt.


(Jag har raderat lite siffror i min position)



Nu startar jag kameran!





Uppe i vänstra hörnet har det nu tillkommit en ikon som verifierar att Location Tagger är aktiv.

Jag knäpper nu ett foto och överför det till datorn, i detta fall har jag använt bluetooth.




Koordinaterna lagras i bildens Exif-information och för att titta på denna så har jag använt det enkla, men eminenta, programmet Irfanview. Irfanview är ett gratisprogram för bildvisning som även klarar av lite enklare bildbehandling.

Med bilden öppen i Irfanview klickar jag på Image på listen och väljer Information.



Under Image finns en del andra möjligheter att påverka bilden men det får du prova själv.



Nu kommer bildinformationen fram såsom var bilden ligger lagrad, bildens upplösning mm mm.





Det vi söker hittas genom att trycka på EXIF info.

Här finns all information om bilden: bländare, tid, blixt, kamera och mycket, mycket mera.

Längre ner på sidan finns GPS-koordinaterna för var bilden är tagen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar