tisdag 5 februari 2008

Skapa QR-kod för dina favoriter och spara pengar!

I N95:an, och säkert i flera telefoner, finns en läsare för streckkoder.

Den ligger, åtminstone i min telefon, under "Kontor".

Med hjälp av denna funktion så behöver du inte skriva in t ex

- Länk till hemsida
- Vanlig text
- Telefonnummer
- Kontaktinfo/vCard
- SMS
utan kan scanna in dem direkt i telefonen.
denna sida kan du skapa en bild, streckkod, för det du önskar.


Det finns säkert flera, det bästa vore väl ett program i datorn, men jag har inte letat tillräckligt för att hitta något mera.

Jag har skapat koder till mina sidor här nedan så du kan prova:

Först koden till min mobila hemsida där det finns länkar, tips mm mm. Eftersom sidan är skapad för att läsa i mobiltelefonen så har jag bockat av markeringarna för anpassning.
Här är koden till min webb-sida. Även denna kod är skapad med samma inställningar som ovan. Denna sida blir alldeles för stor eftersom den ej är skapad för mobiltelefon utan för en datorskärm.

För koden nedan så har jag kryssat enligt bilden. Sidan blir nu anpassad för att läsas i mobiltelefonen - den blir "på längden".
Sä här har jag kryssat: Och här är koden för sidan som nu är anpassad för att läsas i mobiltelefonens lilla fönster.

Nedan är anpassad kod för att läsa Aftonbladet.se i telefonen:

Nu kan du läsa Aftonbladet utan att det kostar skjortan.
Tar du hem hela Aftonbladets startsida, utan krympning, så brukar den vara på ca 2MB med bilder och allt.
Med ovanstående kod så blev nedladdningen 29kB (utan bilder).
Med 15:-/MB så kostar fullvarianten ca 30:- medan den förminskade, via ovanstående kod, bara kostar ca 45 öre.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar