måndag 3 mars 2008

MobiGater Plus, kan det vara något?


Handlade för någon vecka sedan rubricerad utrustning på Tradera - frågan är om det finns någon vettig användning för den?
Mobigater Plus är en "gateway" mellan mobilnätet och Skype.

Det fungerar så att du sätter i ett SIM-kort i enheten, spänningssätter den samt ansluter den till datorns USB-port. Efter att den konfigurerats så har du tillgång till alla dina Skypekontakter i mobiltelefonen.
Tanken är att du skall använda två telefonkort som ringer, mer eller mindre, gratis till varandra - jag har tänkt mig Glocalnet Prat.

När någon ringer din Skypekontakt i datorn så vidarebefordras detta till din mobiltelefon - till kostnaden av en uppkopplingsavgift, 69 öre, på ditt Glocalnet Prat. Nu kan du samtala hur länge du vill för dessa 69 öre!

Samma sak åt andra hållet - du ringer dina Skypekontakter genom att ringa Mobigater och ditt samtal slussas ut via Skype!

Framförallt så har ju detta att göra med hur många av dina kontakter som använder Skype och, i det stora perspektivet, hur utvecklingen för Skype generellt blir.

5 kommentarer:

  1. Hej Jerry!

    Läste just i din blogg om "mobigater".

    Tänkte bara höra om den funkar bra, är den svår att använda?

    Har nämligen just flyttat till Norge å tänkte försöka utnyttja skyp för att ringa till Sverige.

    Mvh/Nicke

    SvaraRadera
  2. Hej, måste erkänna att den ligger oanvänd fortfarande. Jag köpte en trådlös Skypetelefon också, hos Clas Ohlson, och denna använder jag nästan dagligen. Med denna behöver jag ej ha någon dator igång och det ser jag som en fördel. Har även tecknat ett avtal, "Ett land" på denna. Detta ger mig möjlighet att ringa till ett land för ca 70:-/kvartal (max 10 000 minuter/månad) + att den fått ett telefonnummer, svenskt i mitt fall. Givetvis kan dina Skypekompisar ringa via Skype (dator) också.
    Hoppas detta hjälper dig på traven!
    Borde betyda att dina svenska

    SvaraRadera
  3. Du kan läsa mera om det här: http://jerjo2.blogspot.com/2008/04/fastpris-hos-skype.html

    SvaraRadera
  4. Ok, jag har precis vunnit en auktion på tradera på en mobigater, ska bli intressand å se hur den funkar!

    SvaraRadera
  5. Intressant, berätta gärna om dina erfarenheter!/ Jerry

    SvaraRadera