onsdag 2 april 2008

Mobilt bredband - är det bra?

Aftonbladet fortsätter med sina artiklar om bredband och nu har turen kommit till mobilt bredband. Aftonbladets artikel kan du läsa här.

Som tekniknörd så har även jag mobilt bredband och jag har skrivit om det tidigare på bloggen.
Jag skaffade Tele2's mobila bredband när det var "obegränsad surf", någon gång hösten 2007. Dessutom så ingick då ett gratis mobilt USB-modem, Huawei E220.
I januari kom ett brev från Tele2 att "obegränsad surfning" var begränsat till 5Gb/månad och därefter så kunde de sänka hastigheten till 30kB/s, mot normalt 384kB/s.

Eftersom jag har den låga hastigheten, ej turbo-3g, så får jag, i regel, vad jag betalar för (99:-).
Är dock missnöjd med Tele2's täckning och har funderingar på att välja 3's nät när min bindningstid går ut (1 år). Jag har, vid några tillfällen, testat hastigheten med bredbandskollen och hastigheten stämmer med deras reklam.

5Gb-gränsen innebär ej heller något problem med det jag använder bredbandet till. Jag förbrukar långt under 1Gb/månad med nuvarande användning.


Mitt mobila modem ligger idag oanvänt och jag använder SIM-kortet i min mobiltelefon, Nokia N95.
Jag har flera ekonomiska fördelar med att ha kortet i telefonen, utan att behöva fundera över räkningen:
  • Jag surfar "fritt" med telefonen på alla sidor jag önskar besöka, antingen via telefonens webb-läsare eller Opera Mini för fullstora sidor.
  • Jag kan chatta, även med bilder, via mig33beta
  • Jag kan e-posta stora bilder.
  • Jag kan lägga upp videofilm eller bilder på bloggen.
  • Jag kan använda telefonen som modem (via kabel eller bluetooth) till bärbara datorn.
  • Jag kan använda JoikuSpot och förvandla telefonen till en Hotspot vilket gör att jag kan ansluta datorn via WLAN.
Nu använder jag mest telefonen som modem, via bluetooth, till den nyligen anskaffade surfplattan, Nokia N800.
Surfplattan är ett klart smidigare alternativ till bärbara datorn eftersom den är så enkel att bära med sig samt att batteritiden är bättre.

1 kommentar:

  1. hej,
    Jag kör 3´s mobila bredband och det funkar hur bra som hällst.
    jag ligger sällan under 1mbit/s och funkar även där telia suger. Mitt råd till alla kör 3 kostar lika mycket och de funkar. Testat över hela sverige. Från kalix till skåne

    SvaraRadera