måndag 14 april 2008

Ta hand om din dator före datorkrasch

I dagens Aftonbladet finns en intressant artikel om datorkrasch och om hur man lämpligen förbereder sig för detta.

En datorkrasch kan bero på olika saker:
  1. Hårddisken lägger av pga komponentfel
  2. Virus
  3. Trojaner
  4. Annat komponentfel som gör att datorn lägger av
Om kraschen beror på punkterna 1-3 så är en bra, och komplett, backup till stor nytta.
Jag vill dock komplettera Aftonbladets lista med åtminstone en punkt:
  • Spara dina bokmärken
Detta kan göras på lite olika sätt:
  • Kopiera hela mappen Favoriter till din backuphårddisk, CD/DVD-skiva eller minnespinne
eller
  • Använd t ex Del.icio.us eller, om du använder Firefox - Foxmarks.
Beror kraschen på 4 - annat komponentfel i datorn så ligger ju alla dina filer kvar på hårddisken.
Hårddisken kan då monteras i en annan dator för att rädda dess innehåll.

Vidare så anser jag att datorn normalt skall köras som begränsad användare - detta har jag berättat om här.

Drabbas du av virus eller trojaner så kan du åka på att ominstallera datorn. Jag har nyligen fräschat upp min dator via en recovery-skiva (inte pga virus/trojan) och berättar om det här.

Kan ju också nämna att jag kör gratisprogram både för virus och brandvägg.

  • AVG Antivirus
  • ZoneAlarm brandvägg
För att hitta/radera trojaner och annat skräp så använder jag SpyBot och Ad-Aware, båda gratis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar