fredag 23 maj 2008

Behöver du nytt batteri till din bärbara dator?

Batteriet i min bärbara Amilo Si1520 började ge upp!
Jag märkte det direkt när jag körde en ISO-skiva med Ubuntu; då kom det upp en ruta att batteriet endast höll 48% av normal kapacitet.

Efter att ha sökt på den svenska marknaden så fann jag att en nytt batteri kostar knappt 1500:- i Sverige.
Tyckte att det var lite mycket att betala så jag gjorde en Google-sökning och fann att någon rekommenderade att man skulle handla batteriet på eBay där priset var lägre.

Den säljare som rekommenderades via Google-sökning var shengz3@126.com och på eBay hittade jag hans objekt men tyvärr så fanns det inga batterier till just min dator.

Jag mailade
då shengz3@126.com, i Shanghai, och frågade om han hade något batteri till min dator men fick negativt svar.

för ca en vecka sedan kom ett mail från Shanghai som berättade att han nu hade ett batteri till min dator!

Jag handlade direkt!

Betalningen gjorde jag genom Paypal och bara någon timme efter att jag betalat så kom ett mail att han emottagit pengarna.
Några timmar senare kom beskedet att batteriet var inlämnat, för expressflygleverans, hos EMS. I mailet fanns även ett "Shipment No" så att jag kunde följa batteriets resa.

Nu, på förmiddagen, ringde det på dörren - det var Posten som levererade expressgodset till dörren!

Allt som allt så tog det en knapp vecka (5 dagar) från beställning till leverans och allt till en billigare slant än vad det skulle kostat att handla i Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar