lördag 3 maj 2008

Föröka dina buskar i trädgården, del 1

Läste i en tidning, tror det var i Land förra året, om hur enkelt det är att föröka sina växter i trädgården mha sticklingar.

I en annan tidning stod det att salix-buskar (t ex vide eller pil) innehåller mycket rotningshormon och genom att kombinera dessa båda så gör jag nu ett försök att få flera Ölandstok.







Denna metod är lämplig för (även om jag inte provat): Aronia, Ölandstok, Kerria, Schersmin, Prakttry, Lavendel, Liguster, Hortensia, Vinbär och krusbär, Paradisbuske, Murgröna, Kaprifol, Kameleontbuske, Klätterhortensia och Klättervin.
Vissa växter rotar sig bäst om man tar årssidoskott under juni månad - årssidoskott är det mjuka, gröna, toppskottet.
Vissa andra växter, framförallt prydnadsbuskar, passar det bättre att ta sticklingarna senare, under juli till september, när årssidoskottet blivit halvförvedat.


Jag tror att jag är för tidigt ute med min Ölandstok men man vet ju inte förrän man provat?!
Jag börjar med gå ut och klippa av ett par mjuka
årsskott av en videbuske som växer precis utanför trädgården.









Dessa videgrenar plockar jag nu av bladen från, klipper i mindre bitar samt lägger i en glasburk tillsammans med lite vatten.







I detta salixvatten sätter jag nu mina sticklingar från den Ölandstok som jag önskar föröka (undrar om jag är för tidigt ute)?










Jag har klippt av några sticklingar från busken. Dessa har jag klippt precis under ett blad samt har jag revat av bladen en bit upp på sticklingen.







Sticklingarna får stå i vattnet 2-3 dagar varefter de skall planteras i såjord i krukor.





Del 2 hittar du här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar