måndag 30 juni 2008

Rök från Ecotec A3 - the final solution! (del 4)

Berättade i tidigare inlägg om bekymmer med bakrök från pelletsbrännare Ecotec A3 men även om hur röken flyttade sig till rökrörsanslutningen på pannan, Focus PE20. Detta efter byte av slussvingar samt ombyggnad av brännaren hos Tellus i Oskarshamn.

Vid lite närmare eftertanke så kom jag på att bekymren började efter att sotaren varit här och förra veckan så kontaktade jag skorstensfejarmästaren.

Han ville att jag skulle gå ner i pannrummet, hålla en tändare framför den öppnade luckan i rökgaskanalen (alt känna med handen) för att se om det fanns drag.
Visst böjde sig lågan men inte speciellt mycket.





En halvtimme senare var en sotare på plats. Han började med att sänka ner kulan, från taket, samtidigt som jag fick titta om jag såg den via den öppna luckan i rökgaskanalen - det gjorde jag.
Nästa steg blev att montera borsten på sotarrepet och "rensa röret".

Tillbaka i pannrummet så använde sotaren olika viskor för att försöka komma åt i den svårtillgängliga böjen och efter mycket mixtrande så lyckades han komma in med en viska och fick med sig en hel del sot som alltså blivit kvar vid förra sotningen.
Som synes på bilden så är det en böj på rökgaskanalen, men inte nog med det, det uppåtgående röret är placerat i husets mitt.
Det är alltså ca 20 cm horisontellt rör inne i väggen, efter det som är synligt på bilden. Först här ansluter alltså det vertikala röret.





Nu var det dags att prova draget med tändaren igen - vilken skillnad!
Provade även draget genom att stoppa ett tidningsblad i rökgaskanalen samt tända på - VROOM - så försvann det förbrända tidningsbladet ut genom skorstenen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar