tisdag 9 september 2008

Övervaka din överförda datamängd i Nokia-telefon

Om du har ett abonnemang med datatillägg såsom t ex Tele2:s datapaket för 29:- extra per månad så är det ju nästan ett krav att hålla reda på hur stor datamängd som man överför per månad annars får man en rejäl chock när räkningen kommer.

Tele2's datapaket ger dig 200Mb/månad för de 29:- men sedan kostar varje tillkommande Mb 1,69:-.
Det betyder alltså att om du förbrukar 1Gb en månad så blir kostnaden för den tillkommande 800Mb = 1,69x800:- alltså 1352:- om jag räknat rätt.


I min Nokia N95 finns det möjlighet att, manuellt, hålla kontroll på detta.

Nu skall det erkännas att jag inte vågar ha ett sådant abonnemangstillägg men jag brukar ändå hålla koll.

Välj Meny, Verktyg, Logg och sedan Datapaket så ser du hur mycket du förbrukat (lägg ihop "All sänd" data med "All mottagen data").


Jag brukar nollställa räknaren varje förfallodag så att jag vet hur mycket jag förbrukar varje månad.
För att nollställa måste du veta din säkerhetskod, om du ej ändrat den så är den "12345".


För att få påminnelse att nollställa så har jag lagt in en händelse, på rätt datum, i kalendern, med repetition varje månad.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar