torsdag 9 oktober 2008

Använda UTM Converter med Eniro och Google Maps

Jag har gjort ett exempel på hur man kan använda Eniro's karttjänst tillsammans med UTM Converter , som jag skrivit om här, och Google Maps för att hitta till en plats. Jag har valt Netonnet i Kalmar.

Jag börjar med att söka på "Netonnet" , "Kalmar"
Jag väljer Stor Karta samt klickar på "GPS-koordinater"

Jag väljer WGS84 och får nu fram GPS-koordinaterna för Netonnet i Kalmar.
Över till telefonen, denna gång Nokia 6220 Classic.
Jag startar UTM Converter.














Jag matar in den latitud och longitud som jag fått från Eniro.















Sedan är det dags för "Convert". Nu finns koordinaterna i decimal form.
Eftersom programmet även kan spara en plats så använder jag detta för att slippa skriva in koordinaterna manuellt.











Nu är det dags för (t ex) Google Maps.

Jag går till Favoriter.















Jag väljer Netonnet som jag sparade tidigare.

Och se, NU FINNS MITT MÅL MARKERAT PÅ KARTAN!

Har du prenumeration på Nokia Maps Röstvägvisning så använder du givetvis detta program istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar