söndag 2 november 2008

Glömt säkerhetskoden till Din Nokia-telefon?


Säkerhetskoden är ju normalt 12345 men denna kan man ju ändra!
Jag brukar själv ändra den så att telefonen skall vara obrukbar med annat SIM-kort - detta ifall jag skulle tappa den!

Nackdelen med att byta kod är ju dock att, även hur säker man är på att man skall komma ihåg den, så kan man ju glömma den!

Har man en någorlunda modern telefon, en som kan uppdateras via NSU (Nokia Software Updater), så är det lugnt.
Detta eftersom man inte bara kan uppdatera telefonen på så sätt utan även ominstallera den med samma programvara.

De telefoner som stödjs av NSU hittar du här!

7 kommentarer:

  1. En liten fråga...är det bara att tuta och köra när man laddat ner programvaran?

    Har du någon lite utförligare beskrivning om hur man går tillväga för att ominstallera mobilen och på så sätt "nollställa" säkerhetskoden?
    (och SKRIVA upp den till nästa gång) *rodnar*

    //minnet är bra, men alltför kort

    SvaraRadera
  2. Jag har gjort så här när jag uppdaterat min Nokia N95:
    http://jerjo2.blogspot.com/2008/09/uppdaterat-nokia-n95-till-ver-300015.html

    GLÖM INTE ATT KÖRA SÄKERHETSKOPIA TILL MINNESKORTET FÖRST!

    SvaraRadera
  3. ok, tack för snabbt svar. jag ska försöka backa till minneskortet, men fungerar det då jag inte alls kommer åt telefonen på något sätt?

    Jag kommer ju ingenstans i telefonen. Backar jag från programvaran alltså?
    //minnet

    SvaraRadera
  4. Hmm, då är det frågan om det över huvud taget fungerar för telefonen skall vara startad och med SIM-kort monterat.
    Kanske borde göra ett förtydligande i "grund"-inlägget - när jag skrev inlägget tänkte jag mig att man hade en fungerande telefon men ville byta till ett annat kort och glömt koden!

    SvaraRadera
  5. ok, ja det var synd...

    jag kom ju inte på att jag glömt min säkerhetskod förrän den behövdes... :(

    har dock hört om "nfader security code"-genereringssiter, men jag är lite skeptiskt till att lämna ut IMEInr osv bara sådär. Har du någon erfarenhet av sånt?

    //minnet

    SvaraRadera
  6. Nej, jag har ingen erfarenhet av detta.
    Ett alternativ är ju att prova sig fram men visst det är ju 10.000 sifferkombinationer.

    SvaraRadera
  7. har redan gått igenom koder tycker är "självklara". Men självfallet har jag den här gången tänkt till och kommit på något riktigt klurigt!

    Tack för input!
    Trevlig kväll!

    /från en som vet vad han ska göra resten av kvällen...*skratt*

    SvaraRadera