torsdag 20 november 2008

Nya grejor för videoöverföring

Nu när jag vet hur uppkopplingen skall se ut för att överföra gamla videofilmer till datorn så kan jag ju skaffa nya och friska grejor!

Kanske inte blev bästa kvalitét men de duger säkert till det som jag skall använda det till.
Kitet är köpt på Rusta till det facila priset av 99:-

Så här ser kitet ut
och innehållet är .........................

Som jag berättat tidigare så lyckades jag ej få över annat än svart/vit bild mha s-videokabel så den har jag ingen användning för!

Allt annat däremot kommer till användning - se nedanstående bild:
Från videouttaget på Scart-adaptern (gul) ansluts RCA-kontakt (gul) för kompositsignal. Kabels andra ände ansluts till EasyCap's videoingång (gul).

Audiosignalen (röd+vit) ansluts till motsvarande uttag på Scart-adapter samt används övergång från RCA till 3,5mm stereokontakt för att ansluta till datorns mic-ingång.

Nu kör vi:
  • Ställ Scart-adapterns omkopplare i läge Out samt stoppa in sladden i videobandspelarens Scartuttag.
  • Stoppa in 3,5mm stereokontakt i datorns Mic-ingång
  • Sätt in EasyCap i ett USB-uttag
  • Starta datorn
  • Kör igång Windows Movie Maker och välj EasyCap (STK) som ingångskälla
  • Sätt i VHS-kassett i videobandspelare
  • Ställ videon på AU/AV (för att få signal på Scart-uttag
  • Starta videon på uppspelning
  • Fånga videon i Windows Movie Maker



12 kommentarer:

  1. Hej Jerry! Maria här igen. Hon med EASYCAP. Tack för tipset..jag har fått ihop "tåtarna" nu. Efter många om och men har jag lyckats få över videomaterialet till hårddisken, kunnat redigera i Movie Maker..publicerat coh därmed komprimerat filen. Men vad händer med min stackars Media Player nu? Jo, den stödjer bara mina hemmagjorda filmer, WMV och vägrar att spela upp mina "vanliga" filmer som är i format AVI. Jamen, AVI är väl som standard. Har du något råd vad jag kan trixa med. Det måste väl vara Playern som fått hicka??? Vad tror du..?

    SvaraRadera
  2. Hej igen, jag brukar bränna DVD-skivor antingen som VCD eller SVCD så jag har inte provat att köra Media Player. Ett bättre program, som tar de flesta typer, är VLC. Detta laddar du hem gratis från http://www.videolan.org/vlc/

    Jerry

    SvaraRadera
  3. Ok, tack så mycket för tipset!

    /Maria

    SvaraRadera
  4. Hej Jerry!
    Håller på med (försöker) överföring av videofilm till hårddisken och följer nu dina instruktioner. Hur gör jag för att välja STK som ingångskälla i Windows Movie Maker? Hade från början färgfilm men inget ljud, har nu köpt sladd till micingången men funkar inte med medföljande program, tänkte nu försöka med WMM istället.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Har en fråga om du vet? Jag har ulead videostudios och jag har testat att överföra det till hårddisk. När jag har gjort det så testade jag att öppna och se om allt funkar. Det jag ser är att filmen går lite för fort dvs man ser att de "pratar" för fort. Jag testade med att ändra till PAL_B och PAL_composite men samma reslutat. PLUS det kom inte alls något ljud! Bara film. Jag testade att dra ljudsladd RCA med 3.5 direkt från scart till ljuddkort i datorn.Det hjälpte inte. Testade oxå dra sladd direkt från EASY CAP USB från scart. Men det hjälper inte.

    Undrar om du vet om det?? Hoppas på svar snart.

    Mvh

    Azze

    SvaraRadera
  6. Hej,
    jag har nog inga bra svar - har själv bekymmer.
    Mitt bekymmer består i att jag bara får svart-vit bild men det verkar du ej ha bekymmer med?!
    Ljudet borde fungera men "Mic" måste gu vara aktiv för att det skall fungera alt så måste inspelningsvolymen upp från Min-nivå.

    Känns som vi borde hjälpas åt, för vi har alla bekymmer men olika!

    - Jag fick ej Ulead att fungera, programmet låste sig efter ca 6 min.
    - I Windows Movie Maker får jag bara svart/vit bild.

    Ljudet däremot fungerar både i Ulead och WMM men ej via USB utan endast direkt till MIC.
    Jag skall, senare, göra en sammanfattning, i ett nytt inlägg här på bloggen, av mina erfarenheter så kanske vi tillsammans kan få till det!?

    SvaraRadera
  7. Märklig du kan få ljud med när du överför vhs till hårddisken men svart/vit bild.

    Jag tvärtom. Färg bild utan problem men ljudet borta. vägrar ta emot. fattar noll! Finns det inte något information på nätet?? måste hitta felet. ska försöka gå igenom igen och se hur det funkar.

    SvaraRadera
  8. Vilket program kör du?
    Om du kör Windows Movie Maker så är jag intresserad av dina inställningar/kablar för färgbild - givetvis så får du mina ljudinställningar i utbyte, skall lägga upp dem på bloggen.

    SvaraRadera
  9. Jag använder Ulead Video Creator.
    Det som är mysko att du skrev att du använde den program men låste sig efter 6 min??

    Jag hämtade oxå ulead videocreator 12 som trial och det funkar med färg men inte ljud fortfarande.

    Jag ska testa snart igen och försöker hitta lösning. Återkommer igen.

    SvaraRadera
  10. hej igen.

    har inte testat på ett tag pga tidsbrist. Men fick iallafall mina gamla vhs överförda till DVD genom en kompis på jobbet. Det bästa man kan göra är att köpa en inspelningsdvd där kan man koppla till vhs apparat så slipper vi alla få problem om vi kör via dator. Så det är ett tips jag kan ge er alla.

    SvaraRadera
  11. Hej !
    Det har visserligen gått drygt 6 månader sen någon skrev på denna tråd , men den kanske kan vakna till liv igen.

    jag har inte upplevt några problem med ljud eller att bara ha en svartvit bild.
    Däremot så fastnade inspelningen på ett eller annat sätt.
    Antingen med ett error medelande eller så frös hela datorn detvar lite olika.
    Men efter en ominstallation av hela OP så funkar inspelningen utan problem.
    Enda "problem" jag nu har är att jag inte vet vilken "filversion" jag skall spara det i prövade .AVI sist vilket resulterad i att 20 min var 1,3GB och det skulle innebära att en långfilm skulle motsvara ca 5,5Gb lite mycket .

    SvaraRadera
  12. S-VHS kanske är ett bra format att konvertera AVI till?
    Kan t ex göras med Windows Movie Maker.

    SvaraRadera