söndag 21 december 2008

AA1-tillbaka till Linpus!


Som jag berättat om tidigare så har jag, med framgång, installerat Ubuntu på Acer Aspire One A110 men pga låsningar så är jag nu tillbaka på Linpus.
Kanske beror låsningarna på för lite ram-minne (512Mb)?
Hur som helst - nu är det Linpus som gäller.
Anledningen till bytet var ju att kunna surfa på annat sätt än via Wlan men det har jag nu fått till i Linpus - mera om detta, med tips, i senare inlägg.

För att få in Linpus igen så måste den medföljande skivan över till USB-pinne men detta var enkelt med en annan dator och ett 4gb-minne från Netto (89:-). Det räcker i och för sig med 2gb men detta minne fungerade - det är ju inte alla USB-minnen som är bootbara.
Sedan var det bara att boota datorn från minnet - installationen tar ca 30 minuter). De rekommenderade uppdateringarna tar därefter ca 2h.
Nu har jag en dator som vid leverans - övriga övningar kommer i senare inlägg!


+++++++++++++++++++++++++++
Bild/video i detta inlägg är tagen med Nokia 6220 Classic.
Hela inlägget/mailet är skrivet i 6220 Classic.
Besök: techblogofsweden.blogspot.com


[powered by MOMAIL]
Free Mobile Mail
For Everyone
http://www.momail.org

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar