söndag 28 december 2008

Föra över ISO-fil till minnespinne samt göra pinnen bootbar

Om man har en ISO-fil och vill föra över den till en minnespinne som man kan boota datorn från så är UNetbootin ett bra program. Programmet gör minnespinnen både bootbar samt "fixar" Iso-filen.

UNetbootin finns för både Windows och Linux och kan hämtas här!

Jag har själv laddat hem DSL - Damn Small Linux - och fört över programmet, 50Mb, till en minnespinne på 64Mb mha UNetbootin.


Damn Small Linux kan köras på en 486DX med 16MB RAM-minne.

2 kommentarer:

  1. Jag har testat Windows Ubuntu och nu ska jag testa DSL alla system jag har testat på datorn fungrar bra förutom att Linpus är kasst =/!

    Jag har Acer Aspire One A110 med 1Gb ram

    SvaraRadera
  2. Hmm, vet inte om jag håller med dig - tycker att Linpus funkar bra, åtminstone för surf och mail!

    SvaraRadera