måndag 5 januari 2009

Minimera antalet "säkerhetsfrågor", Nokia-telefoner


Har du, liksom jag, irriterat dig på alla godkännanden som måste göras när du surfar, chattar mm mm med Java-program i din Nokia-telefon.
Jag använder nu en 6220 Classic och det är många flera godkännanden som måste göras jämfört med min andra-telefon, Nokia N95.

Jag installerade idag chatprogrammet Hanashi och då blev det plötsligt väldigt påtagligt!
Men efter att ha läst FAQ på Hanashi:s hemsida så fann jag bot, både för chatprogrammet men även för en del andra Java-program.

Gå till:
Inställningar - Datahant. - Programhanterare - Installerade prg. - Inställning
och ändra behörigheterna för de olika Java-programmen.

För Hanashi så gjorde jag så här (enl. beskrivning i FAQ):
  1. Kopplingspunkt: 3
  2. Nätverksanslutningar: Fråga första gången
  3. Meddelanden: Alltid tillåtet
  4. Starta program autom: Alltid tillåtet
  5. Multimedia: Alltid tillåtet
  6. Läs anv.data: Alltid tillåtet
  7. Skriv anv.data: Alltid tillåtet
När jag ändå höll på så passade jag på att justera inställningarna även för övriga, installerade, Java-program.

Dessa program ändrade jag inställningar för:
  • AirTimes
  • AmAze
  • Gmail (givetvis)
  • GPS Track
  • Hanashi - som nämnts ovan
  • Messenger
  • Mobile Gmaps
  • multi mig33
  • Nav4All
  • Opera Mini
  • PriceRunner
  • TeaShark
  • WidSets
  • Yahoo! Go

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar