torsdag 4 juni 2009

Konfigurera internet i Huawei U120


Som jag berättade här så har jag låst upp min Huawei U120 som tidigare var låst till Tre (3).

Efter att ha provat med SIM-kort från både Glocalnet och Tele2 så konstaterade jag att själva telefonidelen fungerade perfekt men det återstod att få till MMS- och internetinställningarna.

Hos Tele2 var det mycket enkelt att få inställningar - det var bara att fylla i mobilnumret på deras sida, utan att ange telefon-märke eller -modell, så skickades inställningarna till telefonen och allt var klart och fungerade.

Hos Glocalnet var man tvungen att ange telefonmärke och modell men eftersom Huawei U120 ej fanns med i listan så gick det ej att få inställningarna automatiskt. Försökte även genom att ange IMEI-nummer men ej heller detta fungerade.

Genom att ställa upp tabeller från de båda operatörerna, Tre och Tele2, vars inställningar fungerade så kunde jag räkna ut hur det skulle se ut.

Inställningar finns på två ställen i telefonen.

1. Under Inställningar, Anslutbarhet och Kopplingspunkt

Övriga fält under resp åtkomstpunkt lämnas orörda.

2. Under Webbläsare och Internetinställningar

Övriga fält saknar betydelse

Hoppas jag hjälpt någon att få till internetinställningarna med detta!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar