måndag 10 augusti 2009

Det kom ett mail ang Telenor Fri Mobilsurf


Tänkte besvara Daniels frågor direkt på bloggen!
Jag har markerat frågorna 1-3 och besvarar dessa längst ner i inlägget:


Hejsan!


Kul och intressant blogg du har !

Läste om dina problem med telenor angående deras fria surf erbjudande.

1.) Det jag undrar är om det sedan går att surfa via DATORN med sin 3G mobil som modem och då kommma upp i 0,384 Kbit/sec ?Det är ju isåfall den billigaste lösningen för mig och så har dom ju heller inget tak för nedladdning......

Jag surfade via services.telenor.se i min upplåsta Huawei E220 3 dongle efter att bara ha tankat på 100:- utan att ha skickat sms om fri mobilsurf och då tog det ju slut efter 140 Mb nedladdat ungefär, vilket är mycket mer än vad man skulle få för 15:- per Mb iofs......

2.) Så nu undrar jag om det går att tanka på 100:- sedan skicka sms och surfa i en månad för 59:- med telenorkontantkortet i min 3G mobil kopplad till datorn via usbporten ?Spelar det någon roll om jag använder en 3G mobil via usbporten eller ett 3G modem för mobilt bredband ?

3.) När jag pratade med telenors kundservice så lät det typ som att det inte skulle fungera men man vet ju aldrig med kundtjänst...:)

MVH Daniel

och så mina svar:

1.) Visst går det att använda mobiltelefonen som modem för att surfa med datorn.

Det finns ju olika sätt att använda telefonen som modem och alla förutsätter ju att telefonen har modem inbyggt:

a. Via USB-kabel mellan telefon och dator.
b. Via bluetooth
c. Med telefonen som Hotspot mha t ex JoikuSpot

Inlägg i ämnet:
Använda N95 som modem via USB-kabel
Använda mobilen som modem
Använda Huawei U120 som modem via USB-kabel
Surfa trådlöst med mobiltelefonen som modem.
Ansluta den bärbara datorn via Joikuspot
Nokia 6220 Classic (och även N95) som modem till olika datorer
UMPC och internet
Ansluta Nokia N810 till internet
Anslut Fujitsu Siemens Si1520 till internet
Använda Huawei U120 som modem via bluetooth
Använda telefonen som modem
Använda Nokia 6220 Classic som modem

2.) Visst, tanka telefonen med 100:- och skicka SMS med text "mobilsurf" till 222 . Du skall sedan få en bekräftelse via SMS till telefonen.Nu är det fritt fram att surfa via telefon eller dator. Personligen skulle jag bara använda telefonen, surfa mycket via telefonen och kolla saldot ofta för att se att Telenor sköter sig. När du sedan ser att saldot ej sjunker så är det fritt fram att koppla "kortet" till datorn antingen via telefon eller externt modem.

Inlägg i ämnet:
Telenor Kontant och Fri Mobilsurf
Telenor Fri Mobilsurf, fortsättning från igår
Hastighet med Telenor Fri Mobilsurf
Surfa gratis i mobiltelefonen


3.) Telenors Kundtjänst har fel!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar