tisdag 4 augusti 2009

Installera program i mobiltelefonen

Har fått en kommentar till mitt blogginlägg: Installerade program i min Nokia 6220 Classic
och istället för att svara i inlägget så gör jag ett nytt.

Här är kommentaren:
Tjo! Kräver inte tredjepartsprogram att man stänger av någon form av digitala signaturer i telefonen? Jag har sökt en hel del med alternativa OS till 6220 Classic men inte hittat speciellt mycket förutom att större delen av Symbian-koden går ut till tillverkarna. Tips på sidor/forum där det finns mer information om vart man hittar programmen och hur man installerar dem? Tack på förhand, Durandal

Det finns säkert en del faktafel i nedanstående men det får jag rätta allt eftersom.

På de flesta nyare telefoner kan man installera Java-program. Java-programmet består dels av en installationsfil, JAD men också själva programmet, JAR. I de flesta fall räcker det med att köra JAR-filen i telefonen.

Enklast är att hämta hem filen direkt via telefonens webbläsare men ett alternativ, som fungerar på de flesta mobiltelefoner, är att hämta hem filen/filerna till datorn och överföra den/dem till telefonen via t ex bluetooth.

Ett alternativ för att få över filen till telefonen kan vara via USB-kabel alt minneskortsläsare.
En telefon som jag vet att endast direkthämtning via telefonens webbläsare gäller för är Huawei U120.
Exempel på Java-program för telefonen:

SIS och SISx är förbehållet telefoner med Symbian operativsystem och detta körs, bland annat, i Nokias mobiltelefoner.
Det finns olika Symbian-operativ: UIQ, S40 och S60 - UIQ är låst och S60 öppet för installation av SIS-filer. S40 mfl fixar endast Java.

För att installera en SIS-fil så måste den var signerad vilket de flesta program är. En del betaprogram kommer däremot osignerade och måste signeras specifikt för just ditt IMEI-nummer innan de kan installeras i telefonen. Denna signering kan göras på SymbianSigned.com.
Ett inlägg om SymbianSigned.

Exempel på SIS-program:

Ett osignerat program är Celltrack om du vill prova på.












Hur att hitta program har jag skrivit om t ex här:
Det finns massor av ytterligare ställen med program!

Som sagt, det finns säkert en del fel i ovanstående - kommentera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar