onsdag 2 september 2009

Synkronisera dina data (Windows)

Jag har skrivit tidigare om olika program för att köra backup alt synkronisera data från datorn till en central backup-disk.

Senaste tiden har jag använt Cobian backup för att alltid ha en säkerhetskopia på mina datafiler och det har fungerat helt perfekt med automatiska dagliga backuper på viktiga filer.





Tyvärr så är inte backup det perfekta verktyget för att säkerhetskopiera stora datamängder och det blir ju oftast stora mängder data när man vill ha datafiler, fotografier och mycket annat med sig på den bärbara datorn men även ha en säkerhetskopia på en annan disk.
Anledningen till att ett backupprogram inte är så bra vid stora datamängder är att ALL data måste skrivas varje gång och det tar tid.

Ett synk-program fungerar ju så att det först kontrollerar de båda volymerna mot varandra och sedan bara säkerhetskopierar de filer som är nya eller ändrade.

Via WindowsNytt från Allt om PC fick jag tipset om FreeFileSync . FreeFileSync är ett gratis program för just synkronisering och programmet har jag nu installerat på den bärbara datorn.

Programmet fungerar helt ok så nu har jag kört en säkerhetskopia på ca 30Gb till min backupdisk.
Själva överföringen har gått via Wlan till Wippies-routern och vidare till den WD-disk som är ansluten till HomeBoxens USB-port.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar