söndag 11 april 2010

Att uppdatera en Nokia E71

Gav mig, tyvärr, på att uppdatera grabbens Nokia E71.

Kör numera Windows 7 och började med att ladda hem Nokia Software Updater, NSU.
Därefter körde jag backup på telefonens innehåll till dess minneskort.

Telefonen, i läge PC Suite, anslöts till datorns USB-port och NSU startades.
Och visst, det fanns uppdatering att hämta!

Vid första försöket till uppdatering så laddades det hem 1,7GB innan jag avbröt programmet. Det var inte det enklaste att få stopp på det hela eftersom det var "förbjudet" att avsluta programmet.
Detta antagligen för man ej skall stå med en halvuppdaterad och ej fungerande telefon. Att jag vågade avsluta berodde ju på att NSU höll på med nedladdning och att telefonuppdatering, via USB, ej påbörjats.


Telefonen fungerade även efter denna "nödstopp" men var givetvis inte uppdaterad!

Vid nästa försök till uppdatering så slutade nedladdningen vid drygt 117MB och telefonen uppdaterades MEN när det var nästan klart så kom besked om att telefonen hade slutat svara och att det kanske berodde på att telefonen anslutits via en USB-hub?

Vid omstart av telefonen så kom det upp "installerar" på displayen och telefonen installerade program från minneskortet. Denna installation avslutades med meddelande om att det fanns program som misslyckats att installeras och att dessa skulle installeras, manuellt, via programhanteraren.
Även försök till manuell installation misslyckades så det enda, för att slippa "installerar" vid start av telefonen, var att radera filen som ej kunde installeras.

Nu återstod att lägga tillbaka backupen.
Tror Ni att det fungerade?
GIVETVIS INTE! (Murphys lag?)
Och efter detta försök så var telefonen obrukbar.

Försök att starta telefonen gav meddelande: "Telefonstart misslyckades. Kontakta återförsäljare".

Så vad göra? Jo, jag letade i min blogg och hittade mitt inlägg Reset/återställ Nokia 5800XM.

Beslutade mig för att försöka mig på en "Hard reset" och detta fick jag genom att trycka "*" och "3" samtidigt med grön lur vid uppstar, knapparna hålls inne till händerna kommer fram, eller, som i mitt fall, PIN-koden. DETTA FUNGERADE och telefonen startade!
MEN Nokias e-posttjänst fungerade inte antagligen beroende på den fil/program som tidigare raderats?!
Telefonen var dock uppdaterad till version 400.21.013.

Eftersom minneskortet ej ville fungera så formaterades detta.

Beslutade mig för att göra om installationen igen. Fick samma felmeddelande som vid första, eller rättare sagt andra, installationen men telefonen var i alla fall uppdaterad.

Nu fungerade telefonen igen och så även Nokias e-postprogram.
Så vad kan man lära sig av detta?
 Jo, följande:
  • Kör alltid backup, både till dator och minneskort
  • Det går att få igång en "död" telefon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar