torsdag 3 juni 2010

Fel på Nokia 6220 Classic?

Har upplevt en del konstigheter med min Nokia 6220 Classic på senaste tiden!

Problemet: När jag skall surfa i telefonen så är det inte alltid, numera, som jag får kontakt med nätet.
Oftast, men inte alltid, räcker det med att avsluta den misslyckade surfningen och starta om på nytt.

När detta ej hjälper så får man vänta, en odefinierad tid, innan det fungerar.
Igår kväll lyckades jag ej koppla upp mig på typ 15 minuter men nu på morgonen fungerar det klanderfritt.

Igår skulle jag även ladda ned en fil på ca 100MB och för att inte ta all bandbredd från sonen så tänkte jag använda telefonen som modem.
Uppkopplingen mot nätet gick fint och nedladdningen gick bra för 16MB, efter detta tvärdog nedladdningen.
Detta trots att jag, enligt programmet PC Suite, fortfarande var uppkopplad - jag väntade 10 minuter men nedladdningen startade ej igen.
Flyttade då SIM-kortet till en annan telefon, Nokia N900, och de 100MB laddades ned som en dans!

Innan detta sista test så tänkte jag att uppgraderingen till Turbo 3G på masten, som skedde för några månader sedan kunde vara orsaken.
Nu vet jag att det är telefonen som strular! Telefonen är ca 20 månader gammal och har tidigare fungerat klanderfritt. Kanske felet kom i samband med den senaste uppdateringen av telefonen? Minns inte när jag gjorde denna men det är nu version 04.13.

Någon som känner igen detta??

10 kommentarer:

  1. Har du prova att skapa en fjärranslutning, dvs att koppla upp sig utan att använda nokias programvara?

    SvaraRadera
  2. Svar nej, men jag har samma problem direkt i telefonen också så det lär väl inte hjälpa?
    Skickade frågan till Nokia, svaret publiceras i nytt blogginlägg.

    SvaraRadera
  3. När du försöker ladda ner en fil direkt från telefonen?

    SvaraRadera
  4. Nej, jag laddar hem filen till datorn. Har ännu ej provat direkt till telefonen - kan det tillföra något?

    SvaraRadera
  5. Det är ju bara prova får man ner en 100 mb direkt i telefonen så har man kan ringat in felkällan.

    Prova även att skippa pc suite när man kopplar upp sig med dator.

    Har aldrig gillar det där stora programvarorna som installerar allt möjligt.

    SvaraRadera
  6. Har ju samma bekymmer direkt i telefonen så det torde ju bero på telefonen?! APN är nu data.tre.se, vet inte om jag kan byta, och i så fall till vad?

    SvaraRadera
  7. Men överst skrev du
    Nej, jag laddar hem filen till datorn. Har ännu ej provat direkt till telefonen - kan det tillföra något?

    "Har ju samma bekymmer direkt i telefonen "

    Lite svårt att förstå vad du menar.
    Du har inte provat att ladda ner en fil direkt i telefonen, men du har samma bekummer direkt i telefonen.
    du kanske kan föklara det är jag som är trög :)

    SvaraRadera
  8. Hehe, ber om ursäkt att jag är otydlig, så här menar jag:
    Jag får "avbrott" även direkt i telefonen vid surf. Vid dessa tillfällen är det bara att avbryta och prova igen. Ibland tar det längre tid innan det "tar", ibland direkt på 2:a försöket. Däremot så har jag ej testat att ladda ned någon större fil direkt till telefonen.
    Skall testa större fil/bild - någon idé om vad att hämta?

    SvaraRadera
  9. Jag hade en telefon en gång som var inställd på att koppla ned datasessionen efter en viss tid tex 2 minuter minns inte.
    Men jag tror inte det är det som är problemet i det här fallet.

    SvaraRadera
  10. Intressant! Eftersom jag har flera telefoner och denna tjänat mig i snart 2 år så är det nog ändå dags att skaffa/använda något nytt?!

    SvaraRadera