fredag 4 juni 2010

Fråga och svar från Nokia ang. "Fel på Nokia 6220 Classic"

Frågan:   
Hej,
har varit i kontakt med Tre's Kundtjänst men de hänvisade till Er.

Problemet: När jag skall surfa i telefonen så är det inte alltid, numera, som jag får kontakt med nätet.
Oftast, men inte alltid, räcker det med att avsluta den misslyckade surfningen och starta om på nytt.
När detta ej hjälper så får man vänta, en odefinierad tid, innan det fungerar.
Igår kväll lyckades jag ej koppla upp mig på typ 15 minuter men nu på morgonen fungerar det klanderfritt.

Igår skulle jag även ladda ned en fil på ca 100MB och för att inte ta all bandbredd från sonen så tänkte jag använda telefonen som modem.
Uppkopplingen mot nätet gick fint och nedladdningen gick bra för 16MB, efter detta tvärdog nedladdningen.
Detta trots att jag, enligt programmet PC Suite, fortfarande var uppkopplad - jag väntade 10 minuter men nedladdningen startade ej igen.
Flyttade då SIM-kortet till en annan telefon, Nokia N900, och de 100MB laddades ned som en dans!

Innan detta sista test så tänkte jag att uppgraderingen till Turbo 3G på masten, som skedde för några månader sedan kunde vara orsaken.
Nu vet jag att det är telefonen som strular! Telefonen är ca 20 månader gammal och har tidigare fungerat klanderfritt. Kanske felet kom i samband med den senaste uppdateringen av telefonen? Minns inte när jag gjorde denna men det är nu version 04.13.

När jag stänger av Turbo 3G (Inställningar, Tel.inställningar, Anslutning, Paketdata, Åtkomst via högh.paket - Avaktiverat) så fungerar det utan stopp!

Är detta ett känt fenomen och vad att göra?


Svaret (Lite kortat):  "Tack för att du kontaktat Nokia Care kundsupport.

Både din 6220 Classic och din N900 stödjer Turbo 3G, dock stödjer de inte samma hastighet.
6220 Classic har en max hastighet på 3600 kb/sek och N900 har en max hastighet på 10200 kb/sek.
Detta gör att det är lättare och går fortare att ladda ner på N900 än på 6220 Classic. Det är lättare att det blir störning och upphakningar på 6220 Classic då den inte har så hög hastighet.

Jag vill rekommendera dig att mjukvaruuppdatera din telefon, därför har jag skapat en guide till dig för hur du ska gå tillväga.

1: Ladda ner och installera Nokia Ovi-Suite (http://www.nokia.se/support-och-programvara/ladda-ner/ovi-suite).
2: Koppla in telefonen med USB-kabeln och välj PC-Suite läge.
3: Starta Ovi -Suite och gör en säkerhetskopia av telefonen (klicka Verktyg > Säkerhetskopiera).
4: Starta Nokia Software Updater och genomför uppdateringen.
5: Formatera telefonen. För att göra en formatering så använder du kommandot: *#7370#
Kommandot slås in som om du skulle slå in ett telefonnummer för att ringa. Svara JA på frågan som kommer. Därefter vill telefonen att du slår in en ”säkerhetskod”, den är 12345 (alt din egen om du har bytt den). Telefonen startar nu om
6: Ladda tillbaka säkerhetskopian till telefonen.

Jag vill även rekommendera dig att kontakta 3 igen och byta till ett nytt simkort.

Beter sig din telefon fortsatt på samma vis ber jag dig att kontakta en service verkstad där en tekniker kommer att hjälpa dig. Ta gärna kontakt med butiken där du har köpt din telefon så kommer de hjälpa dig att komma i kontakt med en verkstad. Du kan även gå in på följande länk: http://www.nokia.se/support-och-programvara/hitta-servicebutik-o2 där hittar du en lista över Nokias Service butiker.

Behåll gärna din säkerhetskopia på din PC, på så vis behåller du din information tills din telefon har kommit åter till dig.

Om det finns något annat jag kan hjälpa dig med, så är du hjärtligt välkommen att kontakta mig igen.


Min kommentar: Jag har redan ett nytt SIM-kort men det kunde ju inte Nokia veta!

8 kommentarer:

  1. Intressant fel, har du samma kopplingspunkt i telefonerna?

    SvaraRadera
  2. Jepp, det är samma kopplingspunkt!

    SvaraRadera
  3. Blir det nån skillnad om du byter kopplingspunkt?
    Eller skippar pc suite och skapar en fjärranslutning manuellt?

    SvaraRadera
  4. Har ju samma bekymmer direkt i telefonen så det torde ju bero på telefonen?! APN är nu data.tre.se, vet inte om jag kan byta, och i så fall till vad?

    SvaraRadera
  5. Du kan ju prova med bredband.tre.se

    SvaraRadera
  6. OK, undrar om mitt fastpris gäller med den APN:en?
    Kanske bäst att kolla först - annars blir det 100MBx10:- = 1000:-.
    Kan ju vara lite onödigt!

    SvaraRadera
  7. Jag gör på den, fst pris inga problem.
    Jag vet att förut så var skillnaden privat eller public ip.

    tre har en smart lösning, tariffen styrs inte av apn.et utan abonnemanget men du bör kolla upp det.

    Eller nu kollade jag själv , jag har bredband.tre och körh kör fast pris.

    SvaraRadera
  8. Nu har jag kollat med Tre. De tillåter ingen annan APN än data.tre.se för tillägget 3MobilSurf! Passade på att beställa en ny telefon så kommer jag, förhoppningsvis, ifrån bekymret?!

    SvaraRadera