torsdag 5 augusti 2010

Svart skärm på Acer Aspire One och botemedel


Har Du en Acer Aspire One som ger svart skärm vid start?
denna blogg finns botemedlet!










Jag skall ge mig på en översättning.

I en annan dator: 
1.  Formatera ett USB med FAT
2.  Ladda hem senaste BIOS-versioen från Acer's supportsida

  • Aspire One A150: http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_one_150.html
  • Aspire One A110: http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_one_110.html
3.  Extrahera (packa upp) de zip:ade och lägg både FLASHIT.EXE och BIOS-filen i roten på USB-minnet.
4.  Byt namn på BIOS-filen till ZG5IA32.FD och ta bort USB-minnet från datorn.

Nu till AA1
5.  Stäng av AA1, sätt i batteri och anslut laddaren.
6.  Sätt i det förberedda USB-minnet i en av USB-portarna.
7.  Tryck Fn+Esc och håll dessa intryckta, tryck på Power-knappen för att starta AA1.
8.  Släpp Fn+Esc efter ett par sekunder, Power-lampan skall nu blinka.
9.  Tryck på Power-knappen EN GÅNG. AA1 skall nu starta att flasha BIOS - AVBRYT ALDRIG!
     Efter att par minuter skall Power-lampan ha slutat blinka och AA1 bootar om. Vänta tills AA1 bootat om.

     KLART! 

På sidan som länkas till ovan finns ytterligare tips samt omnämns även A250.

6 kommentarer:

  1. Ett STORT TACK för denna hjälp! Funkade klockrent för min Aspire One A150 som fått svart skärm!!!
    /Stefan Olsson

    SvaraRadera
  2. Ok, roligt att det fungerade - jag har inte provat själv eftersom jag hade turen att ha garanti kvar när jag drabbades!

    SvaraRadera
  3. Här är en till med samma problem och lösning.
    Fungerade helt lysande.
    Maskinen bootade och fungerade utan problem sedan. Det största problemet var att hitta modell beteckningen för rätt bios.
    Tackar för tipset.

    SvaraRadera
  4. För all del! Har du kompletterande tips på hur att hitta rätt bios så får du gärna kommentera ytterligare.

    SvaraRadera
  5. UNDERBART!!! Du räddade min dag.

    SvaraRadera
  6. Tack! Har du kompletterande information så får du gärna höra av dig!

    SvaraRadera