fredag 8 oktober 2010

Pelletsförbrukning för september!





EDIT: Ändrade siffror efter kalibrering!
Med ett ingångstimvärde på 2448h och en avläsning den 30 september på 2460,4h så har externskruven gått totalt 12,4h under september.

Varje timme som skruven roterar så matar den fram 16kg pellets vilket betyder att septembers pelletsförbrukning blir 198,4kg.

På dessa 198kg har 208m2 värmts upp samt har tre personer duschat.
Dock så har framledningstemperaturen varit nedställd till under 25 grader under knappt halva månaden!

7 kommentarer:

  1. Hej
    Tyder din förbrukning på 236kg pellets att det gått åt ca 1110kwh i september?
    Eller hur översätter man till kwh?
    Läste att man fick ut ca 4,7kwh/kg pellets.
    //Thommy Johansson

    SvaraRadera
  2. Enligt mitt kalkylark 1178kWh (5kWh/kg).

    SvaraRadera
  3. Hej
    Ja 4,7 eller 4,9,det stämmer ganska bra då.
    Men är det inte otroligt dyrt?
    Har själv Mitsubishi´s luft-vatten värmepump och kom upp till en förbrukning på 366kwh under september.
    Vi är 3 i familjen 4 till och ifrån och har 260kvm husyta.
    //Thommy Johansson

    SvaraRadera
  4. Jo, det kanske det är?! Huset är byggt -75 och har källare samt 2-glasfönster. Kanske får flera synpunkter/kommentarer om det är hög förbrukning!

    SvaraRadera
  5. Vårat hus är byggt -29 renoverat -87,2-glas
    Fast åt andra sidan åker ju jag dit på dyrare investeringskostnad,ut till kund ligger min anl.på ca:105000:-Inkl.moms ej rot.
    Nu kan jag ju köpa in och montera själv så anl.kostade ca:65000:- inkl.moms och min fritid för installation.
    Ett stort + för din blogg....
    //Thommy Johansson
    "Ålem é där man bor"

    SvaraRadera
  6. OK! Jag kommer att fortsätta publicera förbrukning varje månad bara jag kommer ihåg det. Kan ju vara intressant att jämföra även fortsättningsvis!

    SvaraRadera