lördag 6 november 2010

Besparing med byte till energilampor

På aftonbladet.se finns en artikel om vilka besparingar man kan göra på elförbrukningen genom att byta till lågenergilampor.








Jag köpte för några veckor sedan lysrörslampor för nästan 1200:- på Clas Ohlson och har nu bytt ut de flesta glödlampor mot lysrörslampor - gissar att det nu finns ca 30st lysrörslampor i drift.
De jag ej kunnat hitta ersättare för är päronlampor i låga armaturer.

Eftersom jag skrivit en hel del om detta tidigare så kan ni ta del av mitt material, om intresse finnes?!

samt även:  

2 kommentarer:

  1. Jag har 7W av pärontyp i stället för 15W.
    Mysigare belysning så.
    Annars har du ju LED här:
    http://www.ledshopen.se/led-e14-paronlampa-18-smd-varmvit-230v.php a 109:-

    Annars kanske det fungerar med E14->G4 adapter
    http://www.nordicledlight.se/?category_id=5&item_id=E14-G4
    och köra med halogenlampa i stället?
    Men då måste du kanske till med en "elektronisk trafo"
    Men det kanske blir för varmt med halogen?

    SvaraRadera
  2. Jo, 7W har jag haft tidigare men lite svåra att hitta, köpte på jobbet tidigare (signallampa).
    Och 109:- är över min gräns för vad jag betalar ;-)
    Men allteftersom användningen ökar så sjunker nog priserna?!

    SvaraRadera