torsdag 16 december 2010

Förstärk din antennsignal för 3G

"Britt, 55 år" har mailat mig och tipsat om hur att förstärka sin antennsignal för mobilsurf:

"Satte först antennen inne i en blomkruka och fick upp hastigheten till runt 3 Mbits.

 

















Flyttade ut den på altanen och fick över 5,5.


Innan hade jag mellan 0.02 som sämst och 1,8 som bäst... oftast under 1,0... och jag betalar för upp till 6.
Min sil är ju lite större än den som är filmad på youtube. Diameter ca 20 cm.
Satte en tejp rätt över för att hålla modemet på plats och en plastpåse över för att skydda mot väta.
Nu har jag turbo 3G!!!"

2 kommentarer:

  1. Jag ringde Telia för att exakt få veta var deras master är... och alla är på minst 5 km avstånd.
    Testade med en kompass att verkligen rikta silen mot masten och fick 5,5 Mbit.
    Riktade silen bara lite fel... och då sjönk det genast till 3,5 Mbit.
    Kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att en sil skulle kunna ge en sån effekt!
    Till saken hör att jag bor i en liten by mitt i skogen som är känd för sin dåliga mottagning och jag hade planerat att köpa en antenn och sätta på taket... och det hade kostat en del.
    Sitter här och funderar på om en antenn gjord av en liten parabol skulle kunna få upp det till 6 Mbits???
    //Britt

    SvaraRadera
  2. Med 6Mbit/s som maxhastighet så skall du vara mer än nöjd med Din nuvarande hastighet.
    Tror inte att det blir så mycket bättre, möjligtvis om du "ser" antennen med en högre placerad parabol så kanske den lösningen ger bättre stabilitet vid dålig väderlek?!

    SvaraRadera