måndag 13 december 2010

Nostalgiprylar från Hobbex, 1967

Sitter och bläddrar i Hobbex, katalog nr. 12 för våren - sommaren 1967 och blir nostalgisk!
Här finns ju många av de saker som min tonårscykel,av fabrikat Original, var utrustad med - inte allt på en gång givetvis!

Man kan konstatera att teknikintresset fanns redan då!











 En hastighetsmätare, funkade väl sådär.
 En sökare på styret var guld värd. Minns att den gav bra sken ifrån sig - om man trampade på bra.
Backspegel i "baken".
 Blinkers, allt förpackat i tunn förkromad plåt - strulade mest.
Med ett ord, SKRÄP!
 Cykelsirén var en höjdare - rolig pryl!
Kilometerräknaren tror jag köptes begagnad? Eller köptes förresten, antagligen bytte jag till mig den mot något annat, minnet sviker.
Vad jag däremot minns är att den lilla grejen som skulle skruvas runt en eker saknades - det fick bli en skruv, kanske M4 eller M5 (eller vad huset erbjöd), med ett sågat spår istället.

1 kommentar:

  1. Vore kul om du ville scanna hela katalogen och lägga upp som PDF eller så...

    SvaraRadera