söndag 26 februari 2012

Hitta bra operativ till Acer Aspire One

Har länge letat efter ett operativsystem att ersätta Linpus Lite.
Datorn ifråga är en netbook med 8.9" skärm, 512MB RAM och SSD-disk på 8GB, alltså inget kraftpaket.







Har provat många olika operativ genom åren men aldrig hittat något som fungerat/passat bättre än Linpus Lite på denna lilla dator.

Här en del tidigare experiment:
 Detta är bara ett fåtal av de olika operativ som provats.

Idag har jag, efter att datorn legat i träda i fleera månader, angripit problemet igen.

Provade först Puppy Linux men tyckte inte att ens musen fungerade tillfredställande.
Hittade sedan en blogg där man rekommenderade Peppermint för denna Acer Aspire One.
Efter att ha laddat hem Peppermint, fört över det till USB via UNetbootin och installerat så kan jag konstatera att forumet hade rätt! 
Peppermint fungerar perfekt i denna lilla dator!

Till och med modemet (Huawei E1820) för mobilt bredband kändes av rätt så det var bara att skriva in rätt APN så fungerade det.
Peppermint bygger, bland annat, på Linux Mint och Ubuntu så kanske är det därför det fungerar så bra?






Det jag hittills testat är:
  • Ljud - OK
  • WiFi - OK
  • Mobilt modem - OK
  • Skärmsläckare - ger vit skärm
Vad jag saknar är indikering för batteritillstånd samt har jag ej testat webbkameran ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar