söndag 17 juni 2012

Har Du drabbats av Security Shield?

Det har inte jag men däremot en kompis!
Han ringde på förmiddagen och berättade att det hela tiden kom upp ett fönster som förtäljde att datorn drabbats av 22 virus.
 
Efter att ha startat om datorn så lyckades han till slut få igång Teamviewer så att jag kunde assistera på distans.
Och mycket riktigt, det larmade för virus!





















Det fanns dock bot, enligt programmet Security Shield, men det kostade en summa att få datorn rensad.

Lyckligtvis så hade jag, på distans, tidigare installerat Anti Malware från Malwarebytes.
Genom att köra detta program i snabbsökningsläge så lyckades jag "döda" 22 virus.

































Efter omstart av datorn så fungerade nu, det tidigare installerade, AVG Antivirus Free igen.
En totalscanning med AVG  hittade inga virus.

Beslutade mig dock för att köra totalscanning med Anti Malware igen, och tur var ju det.
Nu hittades ytterligare en "förorening".




















Omstart igen och ny totalscanning med Anti Malware - inga virus.

I efterhand har jag letat information om Security Shield och funnit att just detta är ett virus!
Vidare så kan man läsa att Anti Malware är ett av de program som kan rensa datorn. 
Detta under förutsättning att man kan installera det - det går åt speciallösningar för att få in programmet i en dator infekterad med Security Shield - lyckligtvis så fanns det redan i datorn!







2 kommentarer:

  1. Trots att jag inte har beställt ett viss säkerhet program så gör den intrång på min dator. En av undercover Internet Polis som är på jakt efter dess server.

    SvaraRadera