söndag 1 juli 2012

Förökning av Ölandstok, del 1

Nu är det 4 år sedan förra gången jag förökade Ölandstok via sticklingar.
Nu är det dags igen!

Metoden är tillämpbar även för t ex:
  • Aronia 
  • Kerria
  • Schersmin
  •  Prakttry
  • Lavendel
  • Liguster
  • Hortensia
  • Vinbär och krusbär
  • Paradisbuske
  • Murgröna
  • Kaprifol
  • Kameleontbuske
  • Klätterhortensia
  • Klättervin
 Vissa växter rotar sig bäst om man tar årssidoskott under juni månad - årssidoskott är det mjuka, gröna, toppskottet.
Vissa andra växter, framförallt prydnadsbuskar, passar det bättre att ta sticklingarna senare, under juli till september, när årssidoskottet blivit halvförvedat.
Jag börjar med att skära av årsskott av token, direkt under ett blad.



Efter att ha rivit bort de flesta bladen sätter jag dem i Salixvatten (från vide eller pil).
Salixvattnet innehåller rotningshormon.


Salixvattnet har jag fått genom att klippa av en videkvist.
Denna kvist klipper jag sedan i mindre bitar.









Här burken med vatten och videgrenbitar.












Nu skall dessa Ölandstokkvistar stå i 2-3 dagar för att få rötter.












Här finns nästa inlägg i serien!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar