söndag 12 augusti 2012

Krånglande DECT-telefoner

I huset finns ett duo-set av Panasonic DECT-telefoner, KX-TGA161EX.
Med duo menas att det är två trådlösa telefoner kopplade till en basenhet - det är alltså bara basenheten som är ansluten till ett telejack.

Igår kväll började plötsligt den ena telefonen att pipa med jämna intervaller.
Kunde konstatera att båda telefonerna tappat kontakten med basenheten och detta visades med en blinkande antennsymbol.


 Första åtgärden blev att bryta spänningen till basenheten men detta hjälpte ej.
Vidare så plockades batterierna ur den trådlösa telefonen men ej heller detta hade någon effekt.

För att testa så kopplade jag nu in slavens laddare till basenheten och nu, utan att kunna förklara varför, så fungerar plötsligt kommunikationen mellan basenhet och lur.

Kopplar tillbaka alltihopa på sin ordinarie plats och med samma grejor som innan kommunikationsstörningen - allt fungerar!

Detta är andra gången på mindre än ett halvår som just detta fel inträffar. Minns inte hur jag löste det första gången men nu, när jag skrivit om det på bloggen, så minns jag säkert hur jag gjorde till nästa gång.

Slutsats: Det är alltid bra att ha en fast Televerkstelefon som reserv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar