fredag 8 mars 2013

Störningar på telefon och ADSL

Under senaste veckan har det varit mycket strul med både fast telefoni och ADSL.
  • I telefonluren har det sprakat så att samtal nästan omöjliggjort.
  • ADSL-hastigheten har varierat mellan 0 och 7Mbit/s och med ständiga avbrott.

Ringde först min ADSL-leverantör men de tyckte på felbeskrivningen att det var ett ärende för Telia.
Vid första samtalet till Telia, i söndags, fick jag beskedet att det var störningar i området och att det skulle vara klart påföljande dag, vid lunchtid. Beställde även ett SMS som klarrapport.

Tror Ni jag fått något SMS?
Inte!
Ringde Telia på tisdagen - "Nej, jag kan inte se att vi haft några störningar".
Ägnade resten av tisdagen åt att felsöka lokalt i hemmet:
  • Drog ur ADSL-pluggen - ingen förbättring
  • Drog ur alla telefoner utom den första  - ingen förbättring
  • Bytte telefon i första jacket - ingen förbättring
Vid onsdagens samtal till Telia (90200) bad jag om att få ledningen mätt - "Godkänd".

När hustrun vid nästa tillfälle satt i telefonen, med sprakningar, så bröt jag spänningsmatningen till modemet - störningarna försvann!

Konstigt, jag som kört utan isatt ADSL-plugg tidigare.

Kanske är det ändå ADSL-filtret, i första telefonjacket, som är roten till alla bekymmer?










Igår bytte jag  ADSL-filtret till ett gammalt hederligt, vägghängt, Alcatel. Filtret är från slutet av 90-talet.

Maxhastigheten upp/ned verkar ej ha påverkats av den lite äldre  tekniken.
Sedan igår har har det i alla fall inte varit en enda nedkoppling och telefonen fungerar utan anmärkning - bara att hoppas att det håller i sig!





Såg att det fanns flera filter, som reserv.
Kanske jag, om allt fungerar, byter till ett lite mindre och smidigare?!







EDIT: Glömde säga att jag under tiden det var störningar använde  Joors som internetoperatör.
Vill Du ha en inbjudan till gratis mobilt bredband, du betalar bara startavgift - maila mig via "Kontakt" högst uppe till höger.

Kostnad för Joors just nu:
  • Startavgift (SIM-kort): 299:- (+ frakt)
  • Startavgift (SIM-kort + modem): 499:- (+ frakt)
Frakten är ca 70:-






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar