måndag 11 november 2013

Byta till CyanogenMod 10 i ZTE Blade.

Efter att ha lyckats roota ZTE Blade Gen.1 (Android 2.2) så vill man ju ha in en modernare ROM?
Så jag återvände till guiden som jag använde i förra inlägget.

Började med att ladda hem CyanogenMod 10 (cm10-10.1-20130724-KonstaKANG-blade.zip) och lade över den på SD-kortet tillsammans med Google Play (gapps-jb42-20130805-KonstaKANG.zip).
Detta skall ge mig Android 4.2.2.

Hämtade hem ROM Manager via Google Play.

Följde sedan instruktionerna i guiden och valde även att spara en säkerhetskopia av original-ROM, något som senare skulle visa sig vara förståndigt.

Efter en lååång omstart så var nu mobilen försedd med CM10 (Android 4.2.2)!

Tyvärr så visade sig mobilen ha för dålig prestanda för att köra CM10, allt blev alldeles för långsamt.

Men vad göra när Google Play ej finns och ROM Manager försvann vid flashningen?
Utan ROM Manager kan jag ju inte få in Google Play och ej heller få tillbaka original-ROM!

Jo, jag tog hem ROM Manager i en annan Androidmobil, förde över dess apk-fil till minneskortet mha appSaver och sparade den filen på datorn via datorns kortläsare. Sedan var det bara att flytta den till CM10-telefonens kort.

På banan igen var det bara att installera apk-filen, köra appen och välja att återställa backup:en.

Så nu har jag en "snabb", rootad ZTE Blade Gen.1 med Android 2.2  - igen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar