lördag 7 juni 2014

Lösningen på problem med KeePassDroid i Android KitKat

Uppdaterade min Sony Xperia ZR till Android 4.4 KitKat häromdagen och allt verkar fungera fint, utom just KeePassDroid.
Grabben däremot har bekymmer med att han ej hörs när han ringer ett samtal. Många gånger får han ringa 3-4 gånger innan det fungerar.

Nu åter till KeePassDroid!
Jag kör KeePass i alla miljöer och har den krypterade databasfilen lagrad i Dropbox - med denna lösning så har jag alltid tillgång till den senaste databasen var jag än är.

För att ytterligare skydda mina data och lösenord så använder jag ytterligare en nivå av säkerhet, en lokal nyckelfil.
Denna fil finns alltså lokalt lagrad i alla enheter (datorer med Windows och Linux, Android-telefoner och -surfplattor).
Och det är denna lokalt lagrade nyckelfil, på minneskortet, som ställer till med bekymmer i Android KitKat - filen är skuggad och kan ej öppnas!

Problemet finns omskrivet på KeePass forum men här verkar det gälla hela databasen och inte bara nyckelfilen?!

Provade lite olika alternativ att lagra nyckelfilen:
  • Mobilens interna minne
  • Google Drive

Slutligen provade jag Box och med nyckelfilen lagrad hos Box så fungerar det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar