fredag 26 februari 2016

Virus i datorn, vad göra?

Råkade tyvärr få in "skräp" i datorn igår. Detta hände under försök att hitta drivrutiner till Windows 10 för ett faxmodem och berodde enbart på min egen oförsiktighet!

Det som hände var att webbläsarna alltid hade Mysites123.com som startsida samt att den ej gick att ändra. Dessutom så hade nog DNS bytts ut.

Efter lite strulande bestämde jag mig för att ominstallera datorn med Windows 10 från ett USB-minne och hämtade hem operativsystemet på en annan dator.
Med ett friskt operativ på USB så var det ju bara att boota från USB och installera.
Det gällde ju bara att hitta tangentkombinationen för att kunna justera BIOS så att bootning skedde från USB?!

Efter mååånga försök med F1, F2, F8, Esc, DEL mm så förstod jag att det måste ske på annat sätt än vad jag tidigare varit van vid och en googling gav vid handen att "Startup" var en bra start för att komma vidare.




























"Ändra avancerade startalternativ" lät ju bra och detta gav mig ytterligare alternativ.




























Klickade nu på "Avancerad start" och fann att det kanske räckte med att backa operativet några dagar, via en tidigare återställningspunkt, istället för att ominstallera?

Och visst, genom att återställa systemet några dagar så var ordningen återställd!

Om detta ej hade lyckats så hade säkert en start från USB fixat mina bekymmer.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar