onsdag 30 januari 2008
Kostnad för utskrift med bläckstråleskrivare
torsdag 24 januari 2008
Tele2,mobilt bredband, uppsägning?
Som jag skrev i mitt förra inlägg så har Tele2 ändrat villkoren för sitt mobila bredband så att hastigheten sänks drastiskt vid mer trafik än 5GB/mån.
Jag var i kontakt med Tele2:s kundtjänst samma dag som brevet damp ner i brevlådan, i måndags, för att eventuellt säga upp mitt mobila bredband pga dessa ändrade villkor.
(Egentligen så var jag intresserad av att säga upp det eftersom det nu finns Fri Surf som tillägg till mitt vanliga mobila abonnemang med samma villkor och jag skulle då slippa ett separat telefonnummer för det mobila bredbandet).
Vid detta samtal så framkom det dock att de ville ha tillbaka det modem som jag erhållit vid tecknande av abonnemanget i oktober, 2007.
Tele2 hade då en kampanj där de skickade med modemet till alla nya abonnenter.
Eftersom jag ville ha modemet kvar och dessutom blev erbjuden tre fria månader så backade jag dock och lät abonnemanget löpa.
I mitt tidigare inlägg fick jag kommentarer från en av mina läsare (barhom) som hävdade att de ej hade rätt att kräva modemet åter.
Skrev, av denna anledning, ett mail till Tele2:s Kundtjänst för att fråga hur det förhåller sig:
Hej,
jag har ett abonnemang för mobilt bredband hos er, "Fri surf", tecknat i oktober 2007 då modem ingick utan kostnad.
Fick ett brev angående ändrade villkor och var i kontakt med er Kundtjänst per telefon för en ev uppsägning.
Fick besked att vid uppsägning pga era ändrade villkor så skall modemet E220 skickas in - stämmer verkligen detta?
Det är ju ni som ändrat villkoren.
För en stund sedan kom svaret:
Du behöver ej lämna tillbaka modemet vid eventuell uppsägan.
Finns det en avbetalning av modemet ska den slutfaktureras.
Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefonnummer 0200-22 20 40. Du kan alltid läsa om våra tjänster och produkter på www.tele2.se
Med vänlig hälsning
Tele2 Sverige AB
Kundservice
Martin Andersson
Konstigt att man kan ändra sig så?? Men det kanske har varit många synpunkter/klagomål?
Tror att det många gånger är bättre att maila istf att ringa Kundtjänst?!
Det verkar, i alla fall, som att svaren är mera genomtänkta när man mailar!!
tisdag 22 januari 2008
Tele2, mobilt bredband - ändrade villkor!
- 1000MB/månad för 39:-. Tydligen så måste man själv hålla koll på hur mycket man förbrukar och om denna gräns överskrids så kostar det 15:-/MB - det låter det inget vidare. Kan ju bli väldigt dyrt om man ej har 100%-ig koll.
- Fri surf för 99:-/mån - detta frågade jag efter i november men då gick det inte att få. Nu finns det och jag kommer troligtvis att övergå till detta om inget bättre dyker upp.
Jag kommer att behålla det befintliga dataabonnemanget tills bindningstiden, på ett år, gått ut (oktober) Sedan lägger jag 99:-:s datapaket till mitt befintliga Knock-Out abonnemang. Detta för att slippa ha två abonnemang och samtidigt är det ju smidigt att ha telefonen (N95:an) som modem.
Undrar hur de andra operatörerna med 1GB-gräns/mån gör när man nått gränsen? Skickar de ett SMS?
Vet att 3 har bättre villkor, det kostar bara 1,49:-/MB vid överskridande samt finns det ett pristak på 399:-/mån.
söndag 20 januari 2008
Håll ordning på dina lösenord med KeePass
fredag 18 januari 2008
Jämförelse Glocalnet 2g och 3g (samt 3)
Jämförelse Glocalnet 2g och 3g (samt 3)
Originally uploaded by jerjo02
Vid en tidigare biltur genom skogen i mörkaste Småland så konstaterade jag att Glocalnets mottagning på 2g-nätet var urusel.
Har nu provat hur Glocalnets (Telenors) mottagning på 3g-nätet fungerar och har även jämfört med 3:s täckning i samma område. För ändamålet har jag använt en Nokia 6630 utrustad med ett kontantkort från Glocalnet samt en Huawei U120 med ett kontantkort från 3.
Först måste jag konstatera att det är väldigt stor skillnad mellan täckning på 2g resp 3g, från i det närmaste ingen täckning alls på 2g så fanns det signal hela tiden, förutom en sträcka på ett par hundra meter.
I striden mellan 3 och Glocalnet så koras Glocalnet som vinnare.
I Huaweien, med 3-kort, så var signalen borta vid flera tillfällen och i regel så visade Nokian högre signal men detta kan ju även bero på telefonerna.
Har vid en tidigare färd på samma sträcka konstaterat att Comviq/Tele2, med 3g-telefon, har dålig täckning.
Slutsats: Glocalnet (Telenor) med 3g och 3 är, i stort sett, jämställda. Comviq/Tele2, med 3g, fungerar dåligt.
Telia, som jag provat tidigare, fungerar skapligt på 2g (bäst av alla på 2g-nätet) och fungerar säkert ännu bättre med 3g men det får jag testa vid ett annat tillfälle.
söndag 13 januari 2008
N95 - problem med 3g-uppkoppling
Mera rosor till Huawei U120
lördag 12 januari 2008
Spara dina SMS, i N95an, som text
Flera bilder från Huawei U120
fredag 11 januari 2008
Bild från Huawei U120
Ytterligare övningar med Huawei U120
torsdag 10 januari 2008
Provar Huawei U120
Provar Huawei U120
Originally uploaded by jerjo02
Kom över denna telefon på Tradera, tyvärr så är den låst till 3 men det kanske går att låsa upp den?
Köpte den mest för skojs skull eftersom den var på billig men även för att få prova en annan telefon; jag har i huvudsak använt Nokia-telefoner de senaste 15 åren.
I 3-affären eller på 3:s internetsajt kostar telefonen idag ca 500:- om man samtidigt köper ett kontantkort, totalt ca 600:-.
Detta är idag den billigaste 3g-telefonen.
Enligt alla sidor så stödjer den max 1GB micro-SD men eftersom jag bara hade 2GB-kort så jag provade med detta och det fungerade perfekt!
Positivt: Priset, liten storlek, vikten, minneskortplats
Negativt: Kameran, (låst till 3)
REKOMMENDERAS!
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Bild/video i detta inlägg är taget med Nokia N95. Hela inlägget är skrivet i N95
[powered by MOMAIL]
Free Mobile Mail
For Everyone
http://www.momail.org
tisdag 8 januari 2008
Ett varningens ord för Nemesis!
Uppdateringar för telefonens programvara kommer alltid senare om du har en låst Nokia-telefon.
En låst telefon har en annan produktkod än en olåst.
Genom att byta kod till en olåst telefons produktkod så kan uppdatering ske.
För att byta produktkod kan man använda ett program som heter Nemesis.
Jag har en bekant som bytt produktkod på sin Telialåsta telefon och därmed lyckats uppdatera sin telefon till v.20.0.015 innan uppdateringen fanns tillgänglig för Telialåsta telefoner............
......MEN nu går det ej att installera självsignerade program längre. Har även läst andra som haft bekymmer med att installera köpta program efter produktkodsbyte.
SLUTSATS: Är du intresserad av att installera köpta/egensignerade program så akta dig för Nemesis!
Har någon funnit en lösning på ovanstående bekymmer så kommentera artikeln.
söndag 6 januari 2008
Spara en logg på dina samtal, uppkopplingar mm
....................får du upp din logglista.
Logglistan kan sedan exporteras mha LogExport som du kan hämta här