torsdag 10 maj 2007

Min gamla fax, Telia Libra I

Jag är lycklig ägare till en fax av typ Telia Libra I.
Vet inte åldern på den men den är säkert 20 år gammal.


Det tog en bra stund innan jag kommer underfund med hur man programmerar den men till slut fann jag lösningen - Programmeringsblad.



Lyckades få tag på tre stycken och genom att fylla i rutor med en blyertspenna så kan man ange följande:

- Identitet

- Avsändande telefonnummer

- Antal ringsignaler innan fax svarar

- mm mm





Så här ser programmeringsbladet ut och när man fyllt i rutorna så stoppar man det i faxen, precis som ett vanligt faxpapper att skicka.







Här är en bild på "rariteten"

8 kommentarer:

  1. Jag är också ägare till samma fax - men: adaptern har gått sönder genom blixtslag. Var kan man få fatt i en ny sådan? Är det någon som vet?

    jag skriver som "anonym" eftersom jag varken har blogg eller websida...

    SvaraRadera
  2. Jag har själv fått byta adapter, inte på grund av åska, utan för att nätbrummet gick igenom till telefonen pga dålig kondensator i adaptern. Jag mätte var plus var på den gamla, tog en annan adapter på 24V och tillräckligt amperetal, mätte ut så plus blev rätt och flyttade över pluggen.
    I mitt fall blev det en adapter till en dator som levererar 2,2A.

    SvaraRadera
  3. hej undrar var man kan få tag på sådana programmeringsblad? Kan man göra dem själv?

    SvaraRadera
  4. Nej, jag tror inte man kan göra dem själv men om du vill försöka så får jag leta, skanna och skicka till dig - maila mig, i så fall, på jerjo2(at)gmail.com (byt ut (at) mot @).

    Tror jag köpte mina på Anovo, vet inte om de fortfarande har programmeringsblad kvar. Annars får jag väl sälja ett om du är intresserad (förutsatt att jag hittar ett okladdat förstås).

    SvaraRadera
  5. jag har samma fax - t o m 2 stycken! Skulle gärna vilja ha den ena på jobbet, men adaptern är sönder. Den finns att köpa på telia men kostar 995:- kr, som jag hörde i dag. var kan jag få fatt i den adaptern du beskriver och som fungerar? Är, som du nog har märkt tekniskt ganska okunnig - men hur nöjd som helst med den gamla faxen. Vill hellre kasta ut en ny Brother, där man hela tiden måste byta en konstig rulle med något slags bläckpapper, som kostar en massa och håller bara för några mottagna sidor. Jag har heller ingen bloggidentitet och är därför anonym, förlåt!

    SvaraRadera
  6. P.S. Jag har inte den gamle adaptern kvar och således inte heller pluggen, kan man fixa det problemet också? Hade bett någon att införskaffa en adapter och inte fått tillbaka den gamle - och förstås ingen ny som passar heller

    SvaraRadera
  7. Håller med dig fullständigt - termopapper är det mest ekonomiska om man inte använder faxen dagligen. Inga patroner eller transferpapper att byta, bara att byta rulle.
    Beträffande adapter så måste du hitta/köpa en adapter som ger 24V DC (likspänning) ut samt bör den klara motsvarande ström (belastning) som originalet. Originalet klarar 1,5A.
    Jag hade en överbliven som varit till en dator så, i mitt fall var det enkelt.
    Det billigaste är ju om du kan hitta en på loppis eller någon annan fyndbutik.
    Hittar du inget får du köpa "dyrt" hos t ex Clas Ohlson. 32-8529 för 295:- kan du använda - det är dock lite överarbetat eftersom det kan leverera en massa olika spänningar. Det borde gå att hitta ett billigare för bara 24V DC, minimum 1,5A.

    SvaraRadera
  8. Pluggen som skall sitta i faxen är en standardplugg så det är inga bekymmer. Jag tror dock att om du handlar det aggregat som jag skrev i förra kommentaren så ingår det pluggar och någon borde passa. MEN polariteten är viktig. Många gånger när man köper ett universellt aggregat, som detta från Clas, så kan man växla polaritet, det viktiga är ju att det blir rätt. Vore det jag som skulle använda adaptern till faxen så skulle jag mäta polariteten med ett universalinstrument innan jag ansluter aggregatet till faxen. Enligt märkningen på det gamla aggregatet så skall + (plus) vara i mitten.
    Du kan maila mig på jerjo2 (at) gmail.com.

    SvaraRadera