måndag 2 februari 2015

Upplåsning av Comviq-router, ZTE MF28D

I förra inlägget skrev jag om att jag köpt en ny router, ZTE MF28D, på ICA Maxi - detta beroende på att 3's service ej lyckades laga min ZTE MF28G.







Routrarna är ej kompatibla på det högre bandet (2600MHz) eftersom 3 kör med TDD och övriga operatörer använder FDD. I mitt fall spelar det ingen roll eftersom vi på landsbygden använder 800MHz-bandet.

Routern är dock operatörslåst till Comviq så den måste ju låsas upp för att kunna användas med mitt bredbandsabonnemang hos 3.

Eftersom jag följer forumet på mobilabredband.se så vet jag att det finns en lösning för detta och att t ex "Walo" har lyckats med upplåsningen via dc-unlocker.

Började med att ladda hem programmet från dc-unlocker.com, det är ett speciellt program avsett för ZTE MF-routrar. Programvaran kräver ethernetkabel från datorn till routern samt internetuppkoppling på datorn, i mitt fall trådlöst internet. 

Programmet installerades på en 64-bitarsdator med Windows 8.1 (Toshiba Satellite L50-B-15U) och sedan följdes dessa instruktioner.

Tyvärr så fungerade det inte, trots försök med avstängd brandvägg och med/utan SIM-kort från annan operatör.

Vid varje försök så slutade det med detta:

Realtek PCIe GBE Family Controller
MAC address : b0 C4-54-44-xx-xx-xx
IP address : 192.168.32.120
Gateway : 192.168.32.1
Subnet Mask : 0 0.0.0.0

Ping test to router (192.168.32.1)... OK
Switching router to FTM mode...
FTM setup 1... OK
FTM setup 2... OK
FTM setup 3... OK
Activating FTM mode...OK

Waiting for router response... failed!

Programmet installerades nu istället på en Sony VAIO Z23L CI5, 64-bitars och med Windows 7 Pro.
Innan försöket så stängdes brandväggen av samt fick routerns adress (192.168.32.1) skrivas in manuellt, detta hade inte behövt göras tidigare.

Med €10 laddade hos DC-unlocker så fungerade upplåsningen!





16 kommentarer:

  1. Bra tips, gjorde likadant för att kunna köra Tele2 data on demand i sommarstugan på en qomviq låst mf28d. Funkar klockren

    SvaraRadera
  2. Tyvärr så ger Comviqs firmware små möjligheter till inställningar av port forward mm men har ej funnit hur att byta. Firmware i 3's MF28G är bättre men inte perfekt.

    SvaraRadera
  3. Hej
    Jag har nu i två dagar försökt knäcka min Comviq router. Har upplåsningskoden, provat med DC unlocker´s båda versioner, med och utan nytt sim-kort, trådlöst och kabel, stängt av nätverkskortet, ändrat i TCP IPV 4 manuell IP-adress...... börjar tröttna .... Kan någon på ett pedologiskt, steg för steg sätt, ge mig instruktioner så jag klara upplåsningen, tack.

    SvaraRadera
  4. Hej, tyvärr så är det för länge sedan jag gjorde upplååsningen, och minnet är kort, så någon steg-för-steg instruktion kan jag ej bidra med. Kommer du inte ens så långt i upplåsningen som jag gjorde med Toshiba-datorn? I mitt fall så räckte det ju med att byta dator men det kanske inte duger som tips i ditt fall? Har annars märkt denna tendens tidigare gällande upplåsning av modem - det är inte alla datorer som duger!

    SvaraRadera
  5. Jo jag försökte med en compaq dator som hustrun har.
    Beträffande min Lenovo så har ajg provat allt. Inte ens DC Unlocker kunde hjälpa mig.....
    Hello, sorry we do not have guidance for specific windows versions. In general you need to find adapter of your router and change requested settings in it's properties.
    Då handlade detta om var jag ska ändra IP-adressen, för den rutan dom hänvisar till finns inte på 7, 8 eller 10:an. Har en annan dator till som jag får prova på istället då. Tack för svaret. mvh/ Bernt

    SvaraRadera
  6. Låter klokt att prova med en annan dator - kommer du till samma steg som jag gjorde med de två datorer du provat på hittills? Om så är fallet så tror jag att det är en passande dator du måste leta efter och i värsta fall får du väl skicka routern till mig så får jag testa med min Sony Vaio som verkar vara duglig för detta ;-)

    SvaraRadera
  7. Plockade fram min Acer som dummar sig med bildskärmen ibland och JA det gick efter några försök.
    Tack snälla för supporten.

    SvaraRadera
  8. Jag lyckas inte att låsa upp min med win 7 64 bit och inte med win 7 32 bit som jag har på en annan dator ..ska prova med en gammal en som jag har win xp på och hoppas inte att det beror på programvaran som man har i Routern .. MjukvaruversionCR_COMVIQ_SE_MF28DV1.0.2B01
    FirmwareBD_COMVIQ_MF28DV1.0.0B01
    MaskinvaruversionPCBMF28DV1.0.0

    SvaraRadera
  9. OK, har inte den routern igång just nu men om du inte lyckas med Windows XP så startar jag upp den och kollar versionen i min router.

    SvaraRadera
  10. Fungerar det även med en Mac?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr, det verkar inte fungera med Mac - endast exe-filer finns.

      Radera
  11. Efter många timmars trixande...
    många helvxxxx jävxxx och liknande ord så lyckades jag låsa upp min ZTE MF28D router.
    Hur jag lyckades vet jag inte riktigt! Men rådet blir att trixa lite...
    Utan den här bloggen hade jag nog heller aldrig lyckats utan gett upp efter en 8-10 försök.
    Lite tankar har jag efter att ha läst tipsen och funderingarna här:
    Jag tror inte att det spelar någon roll vilken windowsversion man har. Själv låste jag upp Comviqroutern på en 64 bitars windows 10 pro installerad Acer Aspire. Började med denna dator utan att lyckas och jag fastnade hela tiden på samma ställe som "Tech Blog of Sweden" provade sedan på två win 7 datorer och en win xp dator med samma resultat. Provade olika simkort, att vänta olika länge efter omstart, av och på med brandvägg och antivirus mm. Ja på rätt många olika sätt men kanske inte tillräckligt systematiskt. Funderade en stund till varför det skulle ha med operativet att göra och gick tillbaks till Windows 10 datorn. Stängde ner lite onödiga processer och program såsom brandväggar och antivirusprogram, rensade internetcache och liknande i alla webläsare, rensade ip-adress på nätverkskorten och började sedan om igen. Samma problem igen men efter en 5-6 försök så började det plötsligt fungera och DC-unlocker kom vidare och kunde läsa routerns info. Sedan var det bara att köpa krediter och låsa upp. Tack, för tipsen alla och lycka till till dem som inte får till det på 1:a försöket...
    Jag lyckades alltså till slut och gissar att det som gör att det inte funkar på första försöket har något med brandvägg, ip-adress eller internet cache att göra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan undra om det är samma bekymmer även med andra routrar? Men grattis till en lyckad upplåsning - så länge hade nog inte mitt tålamod hållit!

      Radera
  12. Hej alla
    Jag fick det också att funka precis i win 8.
    Tänkte det kanske hjälper nån annan men mitt problem var att ställa in IP och så i just win 8 som man ska efter andra bilden i guiden, detta funka för mig:

    Högerklicka på nätverksikonen nere till höger och öppna Nätverk och delningscenter.
    Det bör finnas ett nätverk när man kopplat in routern med anslutning Ethernet, klicka på Ethernet-länken.
    Du kommer till Status för Ethernet. Klicka på Egenskaper.
    Rulla ner i listan och välj Internet Protocol Version 4, dubbeklicka eller välj klicka på Egenskaper.
    Välj Använd följande IP-adress och fyll i :
    IP-adress 192.168.32.120
    Nätmask 255.255.255.0
    Standard-gateway: 192.168.32.1

    Fyll även i DNS, välj Använd följande DNS-serveradresser:
    Önskad DNS-server: 192.168.32.120

    Klicka på Avancerat...
    Nytt fönster öppnas, välj fliken WINS
    Klicka lägg till och fyl i 192.168.32.120
    Klicka OK i båda fönster och Stäng egenskaper för Ethernet.

    Nu kan du fortsätta i guiden och du ska förhoppningsvis få rätt kontakt med routern.

    /Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för Din kommentar, hoppas många blir hjälpta!

      Radera