söndag 27 september 2009

Moblin (Linux) på Net-book

Provade, häromdagen, Moblin på min Acer Aspire One A110L. Datorn kör annars Linpus Lite!

Datorn är försedd med SSD-disk på 8Gb och har 512Mb RAM-minne.
I mitt fall har jag dessutom "förstärkt" hårddisken med ett 4Gb SD-kort som jobbar parallellt med SSD-disken - vilket ger mig totalt 12Gb hårddiskutrymme.

Jag har dessutom fördel eftersom jag använder Macles program för backup.
Detta program skapar ett bootbart USB-minne med hela SSD-disken +SD-kortets innehåll så det är ganska enkelt att prova andra operativsystem!
När jag är klar så återskapar jag datorns tidigare konfiguration, enkelt, genom att köra Restore!


Vad är då Moblin?
  • Jo, Moblin är ett nytt Linuxoperativ framtaget av Intel och anpassat för just Mini-note, (netbook-) datorer.

Och hur fungerade det?
  • Alldeles utmärkt, alla datorns funktioner fungerade helt OK. Datorn startade på ca 25s och den loggade direkt in på det trådlösa nätverket. Så efter 30s så var den ute på nätet.
Kör du med detta operativ nu, istället för Linpus Lite?
  • Nej, jag återgick till Linpus Lite igen. Mest beroende på att jag har mixtrat så mycket med Gnome PPP och kan nu använda min Nokia-telefon som modem. Annars är Moblin ett alldeles utmärkt operativsystem och risken finns att jag anpassar Gnome PPP till Moblin och använder detta istället.
Ingen skugga skall dock falla över Linpus Light som sköter sitt jobb med beröm godkänt i denna lilla net-book.
Starttiden är ungefär densamma men det tar lite längre tid innan den har kopplat upp sig till det trådlösa nätverket.
Ytterligare en fördel med Linpus Lite är att Open Office ingår!

3 kommentarer:

  1. Testa kuki linux. Funkar bra på min aao 110 med 512 minne.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset!
    Vad har Kuki Linux för fördelar gentemot LInpus Lite?

    SvaraRadera
  3. Skrev några rader tidigare här men de har inte kommit upp. Skippade linpus tidigt pga problem med nätverksuppkopplingen. Nu kör jag Kuki med Lxde som skrivbordshanterare. Det är mycket snabbare start än med xfce. Funkar bra att surfa med, till open office och spotify via wine.

    SvaraRadera